1996:ΤΙΤΑΝΟΜΑΧΙΑ
Ακόμη μια
μυθική χρονιά με πλήθος αριστουργημάτων που έγραψαν ιστορία. Η τιτανομαχία όμως
είναι αναμεσά σε δυο γιγάντια σκορ. Στην μια γωνία το επικό μελόδραμα του
Τζειμς Χορνερ προκαλεί, όσες φορές κι αν το ακούσεις ρίγη συγκίνησης. Τέτοιας
δύναμης είναι τα θέματα, τέτοιας ανάπτυξης και ενορχήστρωσης που είναι αδύνατο
να μην παρασυρθείς. Ανεπανάληπτο. Και στην άλλη γωνία ο αειθαλής Γκολντσμιθ με
μια σύνθεση πραγματικό τσουνάμι, μια επέλαση των πνευστών και των τυμπάνων, μια
αποθέωση του ιστορικού ,επικού σκορ. Το “love theme”ελεγειακό και ανατριχιαστικό σε
ξεσηκώνει, όπως και οι σκηνές δράσης με το νευρώδες ρυθμό και την ογκώδη
ενορχήστρωση.”Braveheart” η “First Knight”;Το ”Braveheart” ασφαλώς λόγω ταινίας έχει
προβάδισμα, το “First Knight”,φυσικά είναι ένα πολύ κατώτερο έργο που δεν έχει
ούτε το βάρος, ούτε την ποιητικότητα, ούτε την δύναμη της ταινίας του Μελ
Γκιμπσον. Αλλά όσα λείπουν από την ταινία τα έχει η μουσικη του
Γκολντσμιθ!!!Και επειδή εκτείνεται σε πιο μεγάλο καμβά είναι και το σκορ της
χρονιάς!!!Δεν είχαμε όμως μόνο αυτά τα δυο αριστουργήματα εκείνη την χρονιά
αλλά και αρκετά ακόμα. Ο Πατρικ Ντοιλ το βιολί του και για εκτη συνεχομενη
χρονια δινει αριστουργημα με το “A Little Princess” καθώς παίρνει παιδική χορωδία και
βιολί και κάνει θέματα θεσπέσια, που ναι μεν μπορεί αρκετά απ’ αυτά να είναι
μικρά, αλλά κατά ένα περίεργο τρόπο δεν επηρεάζουν το αριστουργηματικό
σύνολο.Εξαιρετικός είναι και στο κλασικιζων “Μια γυναίκα από την Γαλλία” του
Πατρις Λεκοντ,ενω στο λογικη και ευαισθησια εχει χασει καπως τον μελωδικο του οιστρο.Ο Ριτσαρντ Ρομπινς έγραψε κι άλλο ένα εξαιρετικό σκορ, έτσι γιατί
μπορεί, με το “Ο Τζέφερσον στο Παρίσι”. Στα ίδια λημέρια είναι και ο Τζειμς
Νιουτον Χαουαρνt με το κλασικοτροπο “Restoration” που κι εδώ υπάρχουν κάποια μικρά
θέματα, αλλά εναρμονίζονται άριστα με τα βασικά, τα οποία είναι
αριστουργηματικά.To καλύτερο όμως σε αυτό το είδος είναι η “καταραμένη σχέση”
του Γιαν Κατσμαρεκ, ο οποίος χρησιμοποιεί κουαρτέτο εγχόρδων και σοπράνο για να
αποτύπωση καλύτερα την τραγικότητα. Και
τα καταφέρνει μοναδικά. Το χαβά του όμως και ο Ντανυ Ελφμαν την “Dolores Claiborne” την μοναδική φορά στην καριέρα του
που έχει σαν σολιστικό όργανο το βιολί. Μα και ο Μάικλ Κειμεν με τον “Δον Ζουαν
Ντε Μαρκο” είναι συγκλονιστικός. Πατώντας πάνω σε Ισπανικά μοτίβα και ισπανική
λαϊκή παραδοσιακή μουσική, βάζοντας όμως την δικιά του προσωπικότητα και
υπογραφή, δημιουργεί συνθέσεις ερωτικές και μαγικές που δεν σε κουράζουν όσες
φορές κι αν τις ακούσεις. Ένα αριστούργημα! Και φυσικά τι να πούμε και για τον
Ελιοτ Γκολτεθαλ που με το “Μπατμαν για πάντα” κάνει άλλο ένα απρόβλεπτο, φαντασμαγορικό, μα ιδιοφυή σάουντρακ όπου τα
πιο απίθανα όργανα ξεπετάγονται από το πουθενά. Αριστούργημα όμως είναι και το
“Il Postino” του
Luis Bacalov ίσως το πιο ευαίσθητο και τρυφερό σάουντρακ όλων των
εποχών!!!Και μιας που μιλάμε για ευαισθησία ο Τζων Μπαρυ με το “Άλικο Γράμμα”
δεν είναι μόνο ευαίσθητος, αλλά και ερωτικός και ρομαντικός και σπαρακτικός
χωρίς αυτή την φορά να κουράζει. Μαγεία όμως και ο Κριστοφερ Γιανγκ με το “Murder in the First” ο όποιος μας αποδεικνύει ότι ξέρει
να γράφει και πιο χαμηλότονα και δραματικά και μάλιστα αριστουργηματικά!!!Σε
αντιθετα μονοπατια κινειται ο Χαουαρντ Σορ με το “seven” η οποια είναι και η καλυτερη
δουλεια που εχει κανει σε θριλερ.Οσο για τον Τζων Γουιλιαμς,στο Νιξον εχει μια κανει ενα απιστευτο κυριως θεμα απο τα καλυτερες του συνθεσεις αλλα μετα ειναι υποτονικος και εκτος απο το κομματι η "συζητηση με τον Μαο" δεν σου μενει απολυτως τιποτα,στην Σαμπρινα ομως μεγαλουργησε.Επίσης είχαμε και μια πολύ καλή χρονιά για τα
“action
scores”.Κάποια
βέβαια απ’ αυτά έπεσαν στην παγίδα της υπερφόρτωσης, όπως τα “Cutthroat Island“ John Debney “Judge Dredd” Αλαν Σιλβεστρι ,αλλά δεν είχαν τόσο
καθαρά θέματα “Outbreak” James Newton Howard, σε κάποια άλλα η χρήση ηλεκτρονικών
αν και περιορισμένων, μείωσε την ποιότητα “Waterworld” James Newton Howard ,“Crimson Tide” Χανς Ζιμερ “Sudden Death” John Debney
και κάποια άλλα όμως ήταν εξαιρετικά όπως το “Die Hard With a Vengeance” Michael Kamen και”Congo” Τζερυ Γκολνσμιθ. Εκτος όμως από τα
αριστουργηματικά σάουντρακ και τα πολύ ενδιαφέροντα action scores,είχαμε και μερικές άλλες πολύ
αξιόλογες δουλειές. “Richard
III” Trevor Jones, “Cry, The Beloved Country” John Barry,” Heat” Elliot
Goldenthal, “Jumanji” ”Casper” “Apollo 13” james Horner, “Sense and
Sensibility” Patrick Doyle “The Usual Suspects” John Ottman,”Powder” Jerry
Goldsmith, “Rob Roy” Carter Burwell, “Sabrina”,Nixon John Williams, “Nine
Months“ ”Beyond Rangoon” Hans Zimmer, “Underground” Goran Bregovic, “Feast of
July” Zbigniew Preisner, “Pocahontas” Alan Menken
ΟΣΚΑΡ ΔΡΑΜΑ
ΟΣΚΑΡ ΚΩΜΩΔΙΑ Ή ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ
Winner
The Postman
(Il Postino)-Luis Enrique Bacalov Pocahontas-Alan
Menken
Nominees Nominees
Apollo 13- James
Horner The American President- Marc
Shaiman
Braveheart-James
Horner Sabrina-John Williams
Nixon- John
Williams Toy Story-Randy
Newman
Sense and
Sensibility-PatricK Doyle Unstrung Heroes-Thomas Newman
TOP 10
1. “First Knight”- Jerry Goldsmith
2. ”Braveheart”-James Horner
3. "Il
Postino"- Luis Bacalov
4. "Batman
Forever"-Elliot Goldenthal
5. "Don
Juan DeMarco"-Michael Kamen
6. “Murder in the First”- Christopher Young.
7. “Seven”-Howard
Shore
8. “Total Eclipse”- Jan A.P. Kaczmarek
9. “Dolores Claiborne”-Danny Elfman
10. "A Little Princess"-Patrick
Doyle
συμφωνω με τα περισσοτερα. μια χρονια που γινεται χαμος και στις υψηλες θεσεις των αριστουργηματων και στα εξαιρετικα σκορ.
ΑπάντησηΔιαγραφή*braveheart - james horner
first knight(la-la land records) - jerry goldsmith
pocahontas(the legacy collection) - alan menken
haunted - debbie wiseman
il postino - luis bacalov