1. 1)Κύριε Grubacevic χαίρομαι πολύ που σας γνωρίζω
μέσα από ένα αριστούργημα. Διαπίστωσα ότι δεν περιγράψατε με διαφορετικά θέματα τους
δυο χαρακτήρες/ανταγωνιστές που να
σχολιάζουν την καταγωγή και την ιδιότητά τους
αλλά τονίσατε τα συναισθήματά τους.
Πως γεννήθηκε αυτό το συνταρακτικό θέμα με την ανατριχιαστική μελωδία;
Πάντα θεωρούσα ότι μια «πραγματική» ταινία είναι αυτή που έχει καλή μελωδία, θέμα και αρμονία. Αυτό είναι που σε τραβάει και μένει στο μυαλό σου πολύ μετά την παρακολούθηση της ταινίας!
Μπορώ να πω ότι είμαι από αυτούς που λατρεύουν όταν η μουσική κάνει τη διαφορά, όταν η μουσική είναι ουσιαστικό μέρος της ταινίας και όχι απλώς μια μουσική υπόκρουση.
Όταν μια ταινία είναι καλή, μπορεί να σε τραβήξει στο να γράψεις υπέροχη μουσική. Φυσικά, υπάρχουν και αντίστροφες περιπτώσεις, όπου η μουσική χαλάει την ταινία, αλλά δεν θα αναφερθώ σε αυτή την περίπτωση τώρα.
1. 2) Συμφωνώ μαζί σας 100%. Πως προσεγγίσατε μουσικά τον υπόλοιπο κόσμο της ταινίας;
Η ιδέα, στην ταινία The Conversation ήταν να μείνουμε στον ήχο της ορχήστρας εγχόρδων. Οι σκηνές λοιπόν με εντάσεις, προσδοκίες κ.λπ., γράφτηκαν όλες για ορχήστρα εγχόρδων. Με αυτόν τον τρόπο αποκτήθηκε περισσότερο δράμα στον ήχο, που ήταν και ο πρωταρχικός στόχος. Όταν έχεις ορχήστρα εγχόρδων, όλα είναι πιο κοντά, πιο οικεία και από την άλλη πιο δραματικά!
1. 3) Κύριε Grubacevic ζούμε σε εποχές όπου η μελωδία τείνει να αντικατασταθεί από το sound design και την μουσική μονοχρωμία. Ποια είναι η θέση ενός συνθέτη κλασικής εκπαίδευσης όταν του ζητάνε ‘’μουσική” που λειτουργεί σαν συμπλήρωμα και όχι για να εκφράσει τους ήρωες και τα συναισθήματά τους;
Ολα κατά κάποιο τρόπο έχουν αλλάξει τα τελευταία 10-15 χρόνια. Οι συνθέτες καταφεύγουν σε απλούστερες λύσεις!
Υπάρχουν πολύ λίγες κινηματογραφικές παρτιτούρες που έχουν με την κλασική έννοια, ένα θέμα, ένα μοτίβο ή ένα ενδιαφέρον ostinato. Λίγοι είναι οι συνθέτες που αναπτύσσουν κινηματογραφικούς χαρακτήρες με μουσικά θέματα.
Αλλά πρέπει να πω ότι έχει αλλάξει και η σκηνοθεσία και το μοντάζ της ταινίας! Το μοντάζ είναι πολύ πιο γρήγορο σήμερα, δεν υπάρχουν τα long shots. Λίγες είναι οι ταινίες που το έχουν αυτό σήμερα. Δεν ξέρω, αλλά ίσως αυτή η τάση να μην συνεχιστεί, οπότε θα κάνουμε «επανεκκίνηση» και θα επιστρέψουμε στις αρχικές αξίες του κινηματογράφου και της κινηματογραφικής μουσικής.
1. 4)Έχετε επιρροές και αγαπημένα σάουντρακ;
Ειναι πολλά και είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις κάποια. Αλλά εδώ είναι μόνο μερικά: Jaws, Cape Fear, Legend of the Fall, The Godfather, Star Wars, Star Trek ταινίες (Goldsmith, Horner), Psycho, Ben Hur και πολλές άλλες.
Συνθέτες ταινιών που με επηρέασαν: Miklós Rózsa, Bernard Herrmann, Jerry Goldsmith, John Williams, James Horner, Ennio Morricone, John Barry…. Να αναφέρω και κλασικούς συνθέτες που είναι υπεύθυνοι για τον ήχο μου όπως οι: Βάγκνερ, Σοστακόβιτς, Προκόφιεφ, Ντεμπυσσύ.
1. 5)Δουλεύετε σε κάτι καινούργιο αυτή την περίοδο;
Αυτή τη στιγμή τελειώνω μια κροατική ταινία που ονομάζεται «Hotel Pula». Πρόκειται για ένα δράμα που διαδραματίζεται στη δεκαετία του '90 του περασμένου αιώνα. Αυτή είναι μια από τις ταινίες που δεν είναι γραμμένες θεματικά. Δούλεψα περισσότερο τα χρώματα σε συνδυασμό οργανικών οργάνων (βιολί, τσέλο) και συνθεσάιζερ. Θα μπορούσα να πω ότι είναι πιο πειραματική προσέγγιση στο scoring ταινιών! 😊 Η παρτιτούρα του είναι λίγο πιο εκλεκτική και μινιμαλιστική!
Όμως φέτος το φθινόπωρο περιμένω την έναρξη των γυρισμάτων ενός διεθνούς έργου μεγάλης κλίμακας με παγκοσμίου φήμης ηθοποιούς. Δεν μπορώ να πω πολλά για αυτό, αλλά το σκορ, αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, θα πρέπει να βγει την άνοιξη του 2024…
Παρεμπιπτόντως, την πρώτη μέρα της άνοιξης, 21.03. φέτος κυκλοφορώ ένα soundtrack από το ντοκιμαντέρ Rivers of Croatia. Αυτό λοιπόν είναι κάτι που θα γίνει σύντομα 😊
1. Κύριε Grubacevic ευχαριστώ για τον χρόνο σας και σας εύχομαι καλή επιτυχία στα βραβεία της IFMCA.
Σε ευχαριστώ Γιώργο για αυτές τις ερωτήσεις και για την υποστήριξή στα Βραβεία IFMCA. Fingers crossed!
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΚΟΡ
The conversation – Dalibor Grubacavic
Κροατική ταινία που στηρίζεται σε ένα πραγματικό συμβάν
καθώς τον Ιούνιο του 1945 και ενώ οι Ναζί έχουν ηττηθεί και ο κόκκινος στρατός
είναι κοντά, μια συνάντηση μεταξύ δύο
ισχυρών ανδρών με πολύ αντίθετες φιλοσοφίες και προοπτικές λαμβάνει μέρος η οποία θα καθορίσει και το μέλλον της
Γιουγκοσλαβίας.
Τι να πει κανείς γι’ αυτό το αριστουργηματικό σκορ του
Κροάτη Grubacavic που μας γυρίζει πίσω στα ηχοχρώματα του Βόιτσεκ Κίλαρ και
του Φίλιπ Σαντρ;
Αυτός ο μελαγχολικός λυρισμός , ο σχεδόν ερωτικός
διαλόγων των εγχόρδων, αυτή η σκοτεινή απειλή που ελλοχεύει από τα υπόγεια,
αυτοί οι ήρωες που πλέουν στην μοναξιά και στην θλίψη μα κυρίως αυτή η
συνταρακτική μελωδία που τόσο πολύ λείπει από το σινεμά που σε πιάνει αμέσως
από το γιακά και σου λέει “κάτσε να στα πω γιατί τα πράγματα είναι σοβαρά”
είναι παρόν για να μας διηγηθούν μια
ιστορία γεμάτη μυστικά και προδοσίες.
Απίστευτο βασικό θέμα με τα έγχορδα να
αποτελούν την βάση αυτή του θεσπέσιου cue και να ερμηνεύουν μια αξέχαστη μελωδία την οποία την
περιφέρουν από τα ψηλά στα χαμηλά από τα βιολιά στις βιόλες και από κει στα
τσέλο. Στην ανάπτυξη του θέματος θα ακούσετε χρώματα από Χόρνερ και Braveheart!, ενώ το τρίτο στοιχείο του cue είναι οι απειλητικές φράσεις των εγχόρδων σαν μαχαιριές.
Συνδιαλέγεται λοιπόν όλος ο κόσμος της ταινίας . Ο μελαγχολικός ο δραματικός
και ο απειλητικός.
Για το θέμα της Marija Horvat που είναι ο κύριος γυναικείος χαρακτήρας της ταινίας έχουμε το ομώνυμο cue και το πιάνο είναι το κύριο στοιχείο της ενορχήστρωσης
σε μια μελωδία που μου θύμισε έντονα τα χρώματα από το πορτραίτο μιας κυρίας
του Κίλαρ. Αυτό το θέμα θα το
συναντήσουμε και σε άλλα cues όλα αριστουργηματικά όπως το “What came of Marija?” που είναι και το πιο ανεπτυγμένο και το “ Memories of Marija”
Στο cue farewell έχουμε ένα νέο θέμα πάλι με το πιάνο κυρίαρχο και μετά έγχορδα να δίνουν
τον μελαγχολικό τόνο το οποίο τελειώνει
με το θέμα της Marija.
Cues όπως τα epilogue, the cave, Fever, When no one’s looking, forgery περιγράφουν το κατασκοπευτικό Plot line της ταινίας και είναι εξαιρετικά.
Στο end credits το θέμα της Μαρίας μαζί με το βασικό θέμα γίνονται ένα καινούργιο θέμα.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΒΑΣΙΚΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΣΤΙΚΗ ΜΕΛΩΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΑΠΟ ΚΑΤΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου