Ο ΒΡΑΧΟΣ
του Μάικλ Μπέι
(Βράχο-βράχο τον καημό μου)
|
Έχω δει αυτή την ταινία πάνω από 35
φορές. Το λέω αυτό, γιατί μέχρι τις 35 τις μέτραγα. Όταν την είχα δει στο
σινεμά ήμουν μαθητής της Β΄ Λυκείου και είχα
υπερενθουσιαστεί. Ήταν η αγαπημένη μου περιπέτεια. Aκόμα και σήμερα κάθε φορά
που την πετυχαίνω στην τηλεόραση κάθομαι και τη βλέπω. Και πραγματικά, είναι
όντως μια καταιγιστική περιπέτεια η οποία χάρη στον ιλιγγιώδη ρυθμό της, στην
ασφυκτική δράση της, στο πρωταγωνιστικό τρίο και στην εκπληκτική μουσική του
Χανς Ζίμερ σε καθηλώνει, και σε καθηλώνει τόσο πολύ ώστε ξεχνάς πως ένας
άνθρωπος που ήταν φυλακή για 30 χρόνια, μπορεί να τρέχει, να δίνει μπουνιές, να
οδηγεί τζιπ και να ξεκάνει ολόκληρη διμοιρία από επίλεκτους πεζοναύτες.
Εντάξει, λες, Σον Κόνερι είναι αυτός, S.A.S., δεν έχει σημασία ότι είναι
συνταξιούχος Μποντ, αλλά το ότι είναι Μποντ. Αλλά το πρόβλημα της ταινίας είναι
αλλού.
Εκείνο τον καιρό δεν με ενδιέφερε πολύ η πολιτική μιας
ταινίας, δηλαδή τι μηνύματα περνάει. Ειδικά στην περιπέτεια. Ήθελα απλά να
περνάω καλά την ώρα μου όπως όλοι οι πιτσιρικάδες. Αργότερα, βλέποντάς την ξανά
και ξανά, όσο μεγάλωνα διαπίστωσα με χαρά μου ότι είναι από τις λίγες
περιπέτειες που ο κακός είναι Αμερικάνος, δεν είναι τρομοκράτης από το
Πακιστάν, το ιράν, τη Συρία, δεν είναι κομμουνιστής, και πρόκειται τελικά για
έναν κακό πολύ συμπαθή,ο οποίος στην ουσία είναι καλός γιατί τα βάζει με την
αμερικάνικη κυβέρνηση. Πραγματικά, εκπληκτικό εύρημα, και κάποιον που μπορεί να
είναι ελαφρά πολιτικοποιημένος, αμέσως τον κερδίζει. Ο «Βράχος», λοιπόν, δεν
ξεχωρίζει μόνο για την αδρεναλίνη του αλλά και για το ιδεολογικό του
περιεχόμενο. Είπαμε όλοι: «Mα είναι δυνατόν να βγαίνουν τέτοιες ταινίες στην Αμερική και να στρέφονται εναντίον της ενώ οι περισσότερες στρέφονται εναντίον
άλλων χωρών;»
Ας δούμε όμως λίγο πιο προσεκτικά την ταινία. Όπως
είπαμε, βάλλει εναντίον της αμερικάνικης κυβέρνησης. άρκεί αυτό για να την
κάνει καλή ταινία; Ρίξτε όμως μια πιο προσεκτική ματιά στην ταινία και κάντε
άλλη ερώτηση.
Για ποιο λόγο ο κακός συμπαθής στρατηγός Χάμελ είναι εναντίον της
κυβέρνησής του; Ο ίδιος λέει την ώρα που συνομιλεί με τον προσωπάρχη του Λευκού
Οίκου: «83 πεζοναύτες αναγνώρισης πέθαναν υπό τις διαταγές μου. 47 στο Λάος και
στη ν. Κίνα. Όταν εσύ ήσουν 9 χρονών εγώ έκανα μυστικές επιχειρήσεις στην Κίνα
κι ήμουν υπεύθυνος για 200 θανάτους. Θυμάσαι την επιχείρηση «καταιγίδα της
ερήμου»; Τις έξυπνες βόμβες που έδειχνε το CNN; Οι άντρες που φώτιζαν με λέιζερ
τους στόχους, 20 από αυτούς αφέθηκαν να σαπίσουν στη Βαγδάτη. Χωρίς σύνταξη για
την οικογένειά τους, χωρίς παράσημα. Πέθαναν για την πατρίδα τους χωρίς
στρατιωτική κηδεία. άυτό είναι απαράδεκτο». Να, λοιπόν, τι θέλει ο στρατηγός
Χάμελ, και πίσω του η ταινία που τον παρουσιάζει σαν συμπαθή: Όλους τους
μακελάρηδες μισθοφόρους που μακελεύουν άμαχους να τους φέρεστε με το γάντι
γιατί είναι ήρωες που πολεμάνε για την πατρίδα τους. να τι κρύβεται κάτω από
την επιφάνεια. Μιλάμε για ντρίπλα αλά Μαραντόνα, για προσποίηση αλά Τζόρνταν
που κανείς, μα κανείς, δεν κατάλαβε. Ούτε κι εγώ ο ίδιος από τα 16 μέχρι τα 25.
Και ο τρόπος με τον οποίο πεθαίνει ο Χάμελ, σε αργή κίνηση με θλιμμένη μουσική
είναι σαν να σου λέει: «Σεβασμός, τώρα πεθαίνει ένας ήρωας». Τίθεται όμως ένα
θέμα. άπό τη στιγμή που κανείς δεν κατάλαβε την προσποίηση, τι πειράζει; Είναι
δηλαδή σαν να μην υπάρχει. Αυτοί που δίνουνε λεφτά για να γυριστεί μια τέτοια
ταινία δεν τους νοιάζει αν ο έφηβος ή ο αφελής ενήλικος θα πιάσει το νόημα.
Τους νοιάζει να φανεί ο Χάμελ –εκπληκτικός, ο Εντ Χάρις– καλός. Ήρωας. Και το
πέτυχαν. Ε, τι; Mαλάκες είναι; Όντως, ο Χάμελ στα μάτια του κόσμου φαίνεται
ήρωας. Κακή είναι η κυβέρνηση που σε αυτόν και στους κομάντος του δεν πρόσφερε
ούτε μια στρατιωτική κηδεία, ούτε έδωσε λεφτά στις οικογένειές τους. Την ίδια
ακριβώς προβληματική είχε και μια άλλη μεγάλη περιπέτεια που άφησε εποχή, το
«Ράμπο 1». Όντας το πρώτο Ράμπο ήταν και εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία.
Στην κύρια πλειοψηφία τους οι κριτικές που απέσπασε η ταινία ήταν θετικές. Και
σαν κατασκευή ο Ράμπο ήταν πολύ αξιοπρεπής. Είναι, ίσως, η μόνη περιπέτεια
«ένας εναντίον όλων» που ήταν τόσο αληθοφανής.
Αυτό στην επιφάνειά της, γιατί στην
ιδεολογία της είναι το ίδιο φασιστική όσο και «ο Βράχος» και έχουν ακριβώς την
ίδια πολιτική γραμμή.
![]() |
Los Angeles Times -Kenneth Turan
Slick and forceful, largely unconcerned with character, eager for any opportunity to pump up the volume both literally and metaphorically, The Rock is the kind of efficient entertainment that is hard to take pleasure in.
Washington Post- Desson Thomson
A violence-intoxicated, far-fetched, morally corrupt drama.
Washington Post Hal Hinson
If, at odd moments, The Rock is better than tolerable, it is usually because of its stars.
The New York Times-
Seldom is it clearer that a film is
nothing more than high-gloss jokey escapism, or that when visual cliches
are this relentless they become weirdly fascinating in their own right.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου