1981: ΔΕΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΥΤΑ ΡΕ!
Αμερική: Πως σας φάνηκε
το Όσκαρ μουσικής στον Michael Gore για τα 10 λεπτά ορχηστρικής μουσικής;;;;;
Και εξηγούμαι. Υπέροχα τραγούδια. Το σκορ όμως, η ορχηστρική μουσική περιλαμβάνει
το τραγούδι Fame στα
5 λεπτά , το πιανιστικό Ralph And Monty και το τραγούδι Out Here On My Own.
Αυτά. Το 2015 το LA LA LAND θα
σαρώσει και στο τραγούδι και στην μουσική και δικαίως αλλά η διαφορά είναι ότι
στο LA LA LAND θα υπάρχουν 51 λεπτά!!!ορχηστρικής μουσικής τα οποία
θα δεσπόζουν στην ταινία με αποκορύφωμα το συγκλονιστικό 7λεπτο του τέλους που
σολάρει τελείως μόνο του χωρις διαλόγους και ήχους. Άλλο λοιπόν πράγμα το ένα, άλλο
πράγμα το άλλο. Η βράβευση με Όσκαρ του Michael Gore για την ταινία Fame είναι
ένα τρομερό σφάλμα και μια τραγική επιλογή. Ειδικά όταν ο αντίπαλος είναι ο John Williams και το The Empire
Strikes Back!!! Τι να πρωτοπούμε για ένα ακόμη τιτάνιο έπος….Ξέρετε πόση
μα πόση δουλειά έχει το να ντύσεις συμφωνικά μια ταινία δυόμισι ωρών και να την
περιλούσεις με 120 λεπτά μουσικής;;;Ξέρετε τι δουλειά έχει;;Ρωτήστε κάποιον
συμφωνιστή να σας πει. Αλλά ας αφήσουμε αυτή την παράμετρο. Εδώ ο John Williams
θα άξιζε να πάρει Όσκαρ μόνο για τα τρία λεπτά που διαρκεί το θέμα του Darth Vader και που αποτελεί μια παραλλαγή του
πένθιμου εμβατηρίου του Σοπέν!!! Και μόνο γι’ αυτή την φαεινή, εξωφρενική ανεπανάληπτη - και βάλτε ότι άλλο επίθετο
θέλετε - ιδέα σηκωνόμαστε όρθιοι και χειροκροτάμε για μισή ώρα! Δεν γίνονται
αυτά ρε!!! Αν πιάσουμε και αναλύσουμε το τι σημαίνει, το τι αξίζει, το τι αντιπροσωπεύει
, τα πολλαπλά επίπεδα που διαπερνάνε αυτό το θέμα , την φιλοσοφική του προσέγγιση
, την ψυχολογική του υπόσταση και χίλια δυο άλλα θα χάσουμε την μπάλα. Δεν γίνονται
αυτά ρε! Μα δεν είναι μόνο η χαρά της ακρόασης αυτό του κλασικού μαρς που μπαίνει
επάξια διπλά σε άλλα μεγάλα θέματα της κλασικής μουσικής όπως του Βάγκνερ, του
Προκόβιεφ , του Σοστακόβις, του Μπετόβεν κ.α , είναι κι εκείνες οι εκατοντάδες παραλλαγές
που ακούγονται μέσα στην ταινία κάθε φορά που κάνει την εμφάνισή του ο στόλος
της αυτοκρατορίας. Δεν γίνονται αυτά ρε! Ένας μουσικολόγος μόνο και μόνο να κάτσει
να ασχοληθεί με τις παραλλαγές του θέματος μπορεί να γράψει ένα ολόκληρο βιβλίο
για τον τρόπο που υπάρχει σαν υπόνοια κάποιες στιγμές, σαν συμπληρωματικές
κάποιες άλλες, σαν επιβλητικές, σαν τρομακτικές
, σαν καθοριστικές , σαν δοξαστικές …πραγματικά η ανάπτυξη αυτό του θέματος που
ο Williams το
τσακίζει , το κάνει στην ουσία φύλλο και φτερό , (δεν γίνονται αυτά ρε) το εκμεταλλεύεται σε κάθε βαθμό σε κάθε πτυχή,
είναι ένα σεμιναριακό μάθημα. Μα πάνω απ’ όλα είναι εκείνη η θρυλική στιγμή της
μονομαχίας του Λουκ με τον Νταρθ που παρουσιάζεται καλλιτεχνικά από τον παραγωγό
Λούκας με τις απίθανες χρωματικές παλέτες του Peter Suschitzky βουτηγμένο σε
ένα σκηνικό μυστηρίου εξπρεσιονιστικής τελειότητας
με έναν απόκοσμο ήχο και την διαχρονική φωνή του Τζειμς Ερλ Τζόουνς να συνυπάρχουν
όλα μαζί με μια αρμονία συμπαντικής
προέλευσης. Δεν γίνονται αυτά ρε! Η σκηνή
στο μεγαλύτερο μέρος της δεν έχει μουσική. Το θέμα του Βέιντερ μπαίνει στο πρώτο
μέρος της μάχης τρία λεπτά μετά την έναρξή της και παρουσιάζεται στην πιο επιβλητική
και τρομακτική μορφή του για να τονίσει ότι ο νικητής σε αυτή την μονομαχία
είναι ο ένας και μοναδικός , ο απόλυτος άρχων του σκότους, ο Νταρθ Βέιντερ. Δεν
γίνονται αυτά ρε! Α , δεν είναι όμως μόνο αυτή η μουσική του The Empire
Strikes Back. Είναι και το Σοστακοβιτσικό THE BATTLE IN THE SNOW (δεν γίνονται
αυτά ρε!) είναι και το δαιμονισμένο The Asteroid Field (δεν γίνονται αυτά ρε), είναι
και το Hyperspace με τα τρομερά ostinato ( δεν γίνονται αυτά ρε) είναι και το ρομαντικό
θέμα του YODA (δεν γίνονται αυτά ρε!),
είναι και το ερωτικό HAN SOLO AND THE PRINCESS (δεν γίνονται αυτά ρε!) , είναι
και το τρυφερό και ευχάριστο The Training of a Jedi Knight (όπου για ελάχιστα δευτερόλεπτα
ακούγεται το θέμα του Νταρθ Βέιντερ σε κωμική χροιά, δεν γίνονται αυτά
ρε!!!!!). Ποιο Fame ρε;;;Ποιο
Fame ρε
μαλάκες;;; Ποιο Fame;;; Αυτά
δεν μπορώ. Είτε για ακρόαση το δει κάποιος σε περίπτωση που δεν του αρέσουν αυτές
οι ταινίες, είτε σαν μουσική υποστήριξη το έργο είναι θεσπέσιο, είναι τιτάνιο,
είναι θεϊκό, είναι άλλο πράγμα. Οι εκδόσεις είναι δεκάδες. Τρεις όμως είναι οι κύριες.
41 λεπτά, 124 λεπτά!!!! σε διπλό σιντί με βιβλιαράκια απίστευτο ήχο και όλες
τις παραλλαγές του Νταρθ Βέιντερ για να λυσσάξετε και το πιο πρόσφατο, τα 74 λεπτά
από την Walt Disney Records. Η πιο τέλεια ακρόαση είναι το 41 λεπτών καθότι έχουμε
όλα τα βασικά θέματα μαζεμένα το ένα μετά το άλλο κι έτσι η παρουσίαση του σύμπαντος
του Λούκας είναι ιδανική. Όμως νιώθεις πως κάτι λείπει. Κατά την άποψή μου η κορυφαία
παρουσίαση είναι από Walt Disney Records των 74 λεπτών όπου έχουμε όλα τα θέματα
της πρώτης κυκλοφορίας συν 7 ακόμη χορταστικά κομμάτια, με κορυφαίο το Rebels At Bay. Οι δυο ώρες μουσικής περιέχουν αρκετή περιγραφική
μουσική που σε αποσυντονίζει, άλλα έχει γίνει μια διαφορετική μείξη των κομματιών
που κάποιες φορές σε απογειώνει όπως το 15 λεπτό!!!! The Battle of Hoth που ενσωματώνει
και το THE BATTLE IN THE SNOW και γίνεται το έλα να δεις!!! Τέλος ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει και
στο σιντι της Varese όπου
ο Charles Gerhardt διευθύνει την National Philharmonic Orchestra. Εντάξει άλλο
η συμφωνική του Λονδίνου και ο Τζώνης, αλλά ο Gerhardt έχει κάνει μια σοφή παρουσίαση
45 λεπτών διαφορετική κάπως από το πρωτότυπο των 41 λεπτών που χαίρεσαι να ακούς.
Τι να λέμε τώρα…όλες οι κυκλοφορίες αξίζουν. Μιλάμε για μουσικό κατόρθωμα. Α
και η έκπληξη. Το θέμα του Νταρθ Βέιντερ που χειροκροτείται όσο κανένα άλλο
στις συναυλίες του Williams δεν ακούγεται ποτέ στην τρίλεπτη εκδοχή που υπάρχει στο σιντί.
Η τρίλεπτη επεξεργασία είναι προσφορά του Williams στους ακροατές , που εκμεταλλεύτηκε
μια ιδέα 1- 1:30 λεπτού - η οποία αν ακούγονταν σκέτη δεν θα είχε κάποιο νόημα,
ή έστω δεν θα δημιουργούσε τον
πάταγο που όλοι ξέρουμε σήμερα- την
ανέπτυξε και την παρουσίασε σαν κομμάτι κλασικής μουσικής. Αυτά για όσους
μουσικούς βαριούνται να αναπτύξουν κάποιες ιδέες περαιτέρω στο σιντί τους και
παρουσιάζουν την μουσική ακριβώς όπως είναι στην ταινία. Ο Williams παρόλο
που δούλευε από το πρωί ως το βράδυ για να φέρει εις πέρας 120 λεπτά μουσικής,
παρόλο που πήρε εκατομμύρια, παρόλο που πλέον ήταν τόσο διάσημος που δεν είχε
ανάγκη να αποδείξει τίποτε, κάθισε και δούλεψε περαιτέρω για να ευχαριστήσει εμάς. Εμάς κύριοι και κυρίες. Την δουλειά του
στην ταινία την είχε κάνει. Κι όμως έκατσε και έκανε αυτή την consert version για εμάς. Γι’ αυτό σηκωνόμαστε
όρθιοι και χειροκροτάμε και πληρώνουμε ένα σωρό λεφτά για να τον δούμε να διευθύνει.
Πάμε στους υπόλοιπους και στην μεγάλη έκπληξη
της χρονιάς που είναι ο διάδοχος του Williams ο
εικοσιπεντάχρονος James Horner που έκανε ντεμπούτο
με δυο συμφωνικά σκορ και αυτό το οφείλει στον θρυλικό κινηματογραφιστή και
παραγωγό Roger Corman στις δυο ταινίες του οποίου δούλεψε εκείνη τη χρονιά. Το Battle Beyond The Stars και το Humanoids From The Deep. Ταινίες χαμηλού επιπέδου
και δυο που όμως δεν επηρέασαν τον Horner να γράψει ένα αριστούργημα. Το Battle
Beyond The Stars έχει όλα τα καλούδια της μουσικής φιλοσοφίας του John Wiliams και ο Horner γράφει ένα δαιμονισμένο
σε ρυθμό σκορ στο οποίο δεν παραλείπει να το ποτίσει και με love theme και με ευχάριστες τρυφερές στιγμές. Αναγνωρίζει
κανείς από το πρώτο κιόλας σκορ το μεγάλο ταλέντο, την έφεση στην μελωδία και
την ανάπτυξη των θέματών του, κάτι που έγινε σήμα κατατεθέν του μετά μιας και ο
Horner πάντα
απέφευγε την απλή περιγραφική μουσική. Κυρίως όμως διακρίνει κανείς μια τρομερή
ευκολία στο να γράψει action cues χωρις
να τα υπερφορτώσει διακατέχοντάς τα τρομερή σαφήνεια και συνοχή. Δεν έγινε τυχαία αυτός που έγινε. Όταν γράφεις
τέτοια μουσική για μια τόσο κακή ταινία, ε, εντάξει… Το Humanoids From
The Deep είναι πιο σκοτεινό, πιο ατμοσφαιρικό, πιο δυσοίωνο αλλά έχει και κάτι απρόβλεπτα ξεσπάσματα που
σου γουρλώνουν τα μάτια και σου φέρνουν στο νου το Jaws! Jaws από
την μια Star Wars από
την άλλη, η επιρροή του Williams στην μουσική θα αρχίζει την μεγάλη της επέλαση μέχρι και τις
αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα , όταν και θα εκθρονιστεί από την μουσική του Hans Zimmer που το μουσικό του ύφος δεσπόζει σε όλα
τα σύγχρονα μπολκμπάστερ. Πραγματικός μουσικός μεσαίωνας….Αλλά άλλο να
εμπνέεις μουσικούς σαν τον Horner, τον Conti και τον Giacchino και άλλο κάτι djηδες της τέκνο μουσικής.
Συγχίστηκα τώρα. Μιας που ανέφερα τον Conti ας μιλήσουμε για τα δυο αριστουργήματα που
παρέδωσε την χρονιά εκείνη. Η ταινία του σκηνοθέτη του Rocky Τζων Αλβισεντ The Formula με τον Μάρλον Μπράντο πρωταγωνιστή είναι ένα θρίλερ
που πλέον έχει ξεχαστεί. Αυτό όμως που δεν θα ξεχαστεί είναι το σάουντρακ του Conti. Έξοχη συμφωνική
μουσική γεμάτη ευρήματα, πλούσια σε θέματα και ιδέες που δυστυχώς στην ταινία παρουσιάζεται
πολύ διακριτικά. Η ακρόαση πάντως ξεχειλίζει από καθαρόαιμη δυνατή συμφωνική μουσική.
Στην ταινία του Κασαβέτη Gloria ο Conti είναι σε μια ακόμη κορυφαία στιγμή. Ένα
ανεπανάληπτο ρέκβιεμ για φωνή, κιθάρα σαξόφωνο και βιολιά, ίσως η πιο
ευρηματική και προσωπική του σύνθεση όπου η λάτιν/τζαζ δένει άριστα με την συμφωνική
ορχήστρα. Απλό και μεγαλειώδες, οι τίτλοι αρχής είναι μια ιδιοφυής κατάθεση και
σε πληροφορούν καλύτερα και από ψυχολόγο
και από ψυχίατρο και από βιβλία για την προσωπικότητα της κεντρικής ηρωίδας. Μαγεία!
Ας περάσουμε σε έναν συνθέτη κλασικής
μουσικής τον John Corigliano που μέχρι
στιγμής έχει κάνει 4 σκορ σε όλη του την καριέρα, εξαιρετικά και τα τέσσερα (το
ένα απορριφθέν δυστυχώς). Στα τρία ήταν
υποψήφιος για Όσκαρ μέχρι που το κέρδισε με το αριστούργημα του The red
Violin . To Altered States είναι ένα από τα πιο εφιαλτικά
σάουντρακ που έχουν γραφτεί ποτέ. Μια διαρκής μάχη με έγχορδα και τυμπάνια, με
μοναδική αχτίδα φωτός το love theme. Εκπληκτικό πραγματικά. O Lalo Schifrin πέρυσι
έκανε ένα ωραιότατο χατ τρικ και μας ενθουσίασε. Φέτος το ξανακάνει πάλι και μας απογειώνει. To Brubaker με τον
Ρόμπερτ Ρέντφορντ διαθέτει δυο πυλώνες. Την συμφωνική και την Τζαζ. Τα
συμφωνικά μέρη είναι συγκλονιστικά, ενώ τα Τζαζε είναι κι αυτά με προσωπικότητα
και στυλ. To The Competition είναι κι αυτό φινετσάτο και διαθέτει ένα θαυμάσιο θέμα με το οποίο απέσπασε την
υποψηφιότητα στο τραγούδι. Στο Battle
Creek Brawl την πρώτη προσπάθεια του Τσάκι Τσαν να κάνει διεθνή
καριέρα , πάλι αυτή η
σχιζοφρένεια μεταξύ συμφωνικής μουσικής και τζαζ είναι παρόν με εκπληκτικά
αποτελέσματα. O Elmer Bernstein AIRPLANE παρωδεί με μεγάλη μαεστρία και συμφωνική
ορχήστρα όλα τα μεγάλα μπλοκμπάστερ και φυσικά τις μουσικές τους. Ο ίδιος έγραψε
μουσική και για την ταινία επιστημονικής φαντασίας Saturn 3 με
τον Κερκ Νταγκλας και την Φάρα Φόσετ!!! Πρόκειται για μια ασύνδετη και περίεργη ταινία στην οποία ο Bernstein έγραψε μια ανεπανάληπτη
ουβερτούρα 9 λεπτών!!! όπου μέσα από την ρωμαλέα συμφωνική του προσέγγιση ξεπετάει
και κάποια ντίσκο στοιχεία που κατά την άποψη μου δεν ταιριάζουν και απορώ γιατί
τα έβαλε…Ίσως επειδή η Φάρα Φόσετ φοράει μόνο εσώρουχα σε όλη τη ταινία και κάτι να του ξύπνησε, ή ίσως να του το ζήτησαν
και οι παραγωγοί μιας και το ρεύμα της εποχής ήταν η ντίσκο ποπ κουλτούρα που τότε
ξεπετάγονταν. Εν πάση περιπτώση αυτό το 9λεπτο θέμα είναι μια από τις καλύτερες
στιγμές του Bernstein, αλλά όλο το υπόλοιπο είναι ατμοσφαιρικό και διακριτικό
από το οποίο όμως υπάρχουν κάποιες στιγμές
πολλής μεγάλης κλάσης. Περνάμε τώρα σε
δυο εγκέφαλους . Τον Gil Melle και τον Leonard Rosenman των οποίων οι μουσικές
τους δεν μπήκαν ολόκληρες για τις ταινίες που δουλέψαν. Ωστόσο εμείς έχουμε και
ακούμε τα σιντί και αποζημιωνόμαστε. Στην περίπτωση του Gil Melle το Borderline είναι μια ταινία
με τον Charles Bronson να χτυπάει πρώτες θέσεις στις εισπράξεις εκείνη
τη χρονιά με το θρίλερ του τίμιου μάστορα Jerrold Freedman. Μπάτσος στα σύνορα
με το Μεξικό ο Charles - από τότε είχαν θέματα προφανώς - κυνηγάει έναν
παράνομο διακινητή ανθρώπων που τον ερμηνεύει ο Ed Harris με μαλλιά για να
εκδικηθεί και τη δολοφονία του κολλητού του. Ο Gil Melle δημιουργεί ένα
αριστούργημα ακόμα, γεμάτο παράδοξες αρμονίες και ενορχηστρώσεις, εφευρίσκει
και ένα κρουστό ειδικά για την ταινία, αλλά η παραγωγή φλιπάρει και του
αδειάζει σχεδόν όλη την έμπνευση από την ταινία. Δεν πειράζει όμως γιατί άφησε
αυτό το συγκλονιστικό βασικό θέμα με τα μανιασμένα έγχορδα που το ακούμε και ανατριχιάζουμε
κάθε φορά που βάζουμε το σιντιί να παίξει. Στην περίπτωση του Leonard Rosenman,
το Hide In Plain Sight, έχουμε
την πρώτη και μοναδική σκηνοθετική προσπάθεια του James Caan. Η αληθινή ιστορία
ενός φουκαρά που μαθαίνει ότι η πρώην σύζυγός του έχει μπλέξει με ένα κάθαρμα ο
οποίος είναι η αιτία να την απαγάγουν μαζί με τα παιδιά του, έδωσε την ευκαιρία
στον Rosenman να γράψει ένα επιθετικό συμφωνικό σκορ στο ύφος που συνήθιζε
εκείνη την περίοδο, μεταξύ καταιγιστικού ρυθμού και ατονικών εκρήξεων. Τελικά
στην ταινία έμεινε μόνο το ήρεμο μελωδικό κομμάτι του σκορ, και όλη η μουσική
επίθεση του Lenny έμεινε εκτός...Κρίμα γιατί μπορεί να μην είναι αντάξιο των τριών
προηγούμενων δουλειών του που ανέφερα τα τρία προηγούμενα χρονιά γιατί μιλάμε για μόνο 20 λεπτά μουσικής, αλλά
είναι κι αυτό …σωστός εφιάλτης. Όμως αν θέλουμε να μιλήσουμε για εφιάλτες και
για αριστουργηματική μουσική που χρησιμοποιήθηκε μόνο ένα μέρος της σε ταινία
αυτή δεν είναι άλλη από το σάουντρακ της ίσως πιο εμβληματικής, θρυλικής και σιγουρά
της πιο πρωτοπόρας ταινίας τρόμου όλων των εποχών. Της κλασικής Λάμψης/
THE SHINING. Προσέξτε τι θα σας πω. Όταν ο Κιούμπρικ γύριζε το 2001
είχε για μουσικό μια τρομερή ιδιοφυΐα, τον Alex North. Είχαμε λοιπόν την συνεργασία δυο ιδιοφυών
καλλιτεχνών. Ενός μουσικού κι ενός σκηνοθέτη. Ο North έγραψε κανονικά την μουσική του, ένα πραγματικά
περίτεχνο αριστούργημα 35 λεπτών, και ο Κιούμπρικ ούτε που του είπε κάτι. Πάει λοιπόν
ο North στην
πρεμιέρα μαζί με την οικογένειά του γεμάτος περηφάνια να θαυμάσει την ταινία με
την μουσική του. Και παθαίνει σοκ. Παθαίνει τραλαλά. Κοκομπλόκο. Δεν υπήρχε ούτε
ένα λεπτό!!! Την είχε απορρίψει όλη ο Κιούμπρικ και έβαλε κλασική μουσική και κανείς
δεν του είχε πει τίποτα!!! Βέβαια η ταινία του Κιούμπρικ γράφει εκπληκτικά με
την κλασική μουσική και δεν χρειάζονταν την μουσική του North , αλλά που να
με πάρει πες του ανθρώπου να ξέρει και να μην πάθει έμφραγμα. Μιλάμε για το απόλυτο
ρεζιλίκι. Για έναν εξευτελισμό που σίγουρα δεν άξιζε σε έναν μουσικό τέτοιου διαμετρήματος.
Εν πάση περιπτώση ο Κιούμπρικ είχε όλα τα χαρακτηριστικά μιας αυτιστικής διάνοιας που τα ήθελε όλα στην εντέλεια, όλα γεωμετρικά
ίσια με έμφαση στην λεπτομέρεια και στα χρώματα όπως ακριβώς κι ένας αυτιστικός
που βάζει τα πράγματα του σε απόλυτη τάξη και αν του τα χαλάσεις φωνάζει και κλαίει.
Δεν το έκανε φυσικά επίτηδες γιατί δεν είχε ενσυναίσθηση αλλά άντε πες το αυτό
στον North. To 1980 λοιπόν υπογραφεί
το THE SHINING και
παίρνει για την μουσική της ταινίας πρώτα τον Frank Cordell του οποίου το σκορ CROMWELL
το εχω στην πρώτη θέση το 1970. Ο Κιούμπρικ
λοιπόν στην αρχή είχε πάθει ψύχωση με την τρίτη συμφωνία του Μάλερ ειδικά με το
χορωδιακό μέρος που είχε αποσπάσματα από τον Ζαρατούστρα του Νίτσε. Ο Κιούμπρικ
δεν τον άφηνε να δει καθόλου ταινία και ο έρμος προσπαθούσε να καταλάβει τι θέλει ο
μέγιστος...Στο τέλος έπαθε λέει νευρικό κλονισμό γιατί ο Κιούμπρικ δεν τον είχε
δει ποτέ του και δεν του είχε ξεκαθαρίσει τι ακριβώς ήθελε να κάνει πάνω στην
συμφωνία του Μάλερ. Έτσι ο Cordell πήρε από τα τρία το μακρύτερο. Μετά ο Κιούμπρικ
πάει και παίρνει τον/την Wendy Carlos. Λέω τον/την γιατί ο Wendy Carlos ήταν άνδρας που έκανε εγχείρηση και έγινε
γυναίκα. Εν πάση περιπτώση μιλάμε για έναν/μια πρωτοπόρο μουσικό στους ηλεκτρονικούς
πειραματισμούς και ήχους. Έγραψε λοιπόν η φουκαριάρα έναν όγκο δουλειάς και ο ψυχοπαθής
Κιούμπρικ την πέταξε στα σκουπίδια κρατώντας μόνο τους τίτλους αρχής, που ήταν
μια ατμοσφαιρική διασκευή του κλασσικού Dies Irae, και κάποια εμβόλιμα μουσικά
μοτίβα που δημιουργούσαν απλά ατμόσφαιρα και διαρκούσαν λίγα δευτερόλεπτα. Πάλι όμως ο κερατάς ο Κιούμπρικ είχε δίκιο,
μιας και η μουσική των τεράστιων Penderecki, Ligeti και Bartok εφαρμόζουν τέλεια με τις εικόνες του. Αλλά ρε άνθρωπε
ήμαρτον. Και η Wendy έμαθε
στην πρεμιέρα το τι απέγινε η μουσική της και από τα νευρά της ξαναέκανε εγχείρηση
και ξανάγινε άντρας. (το τελευταίο δεν ισχύει, αλλά φαντάζομαι με τέτοια νεύρα λίγο έλειψε). Αφήνουμε
αυτή την ιστορία και συνεχίζουμε με ηλεκτρονική για μια ακόμη κλασική ταινία τρόμου
που όσο περνάνε τα χρόνια γίνεται ακόμη καλύτερη. Ο λόγος για το THE FOG του
Τζων Κάρπεντερ. Εδώ πάλι επιχείρησε να κάνει κάτι παρόμοιο με το Halloween στην
μουσική -κλίμακες που ανεβοκατεβαίνουν στο συνθεσάιζερ- και δένει αριστουργηματικά
με την ταινία δημιουργώντας μια έξοχη
ατμόσφαιρα τρόμου, ειδικά στο πρώτο μισό της ταινίας που προετοιμάζεται η
επιδρομή των εκδικητικών ζόμπι στην παραθαλάσσια κωμόπολη ,αλλά σαν αυτόνομο άκουσμα
είναι κουραστικό. Συνεχίζουμε με ταινίες τρόμου και περνάμε στο cult Maniac, ένα μικρό φιλμ
από τον William Lustig που δημιούργησε φανατικούς οπαδούς και θεωρείται πλέον
cult αριστούργημα, για τον βίο και την πολιτεία ενός διαταραγμένου serial
killer που δολοφονεί άγρια ανυπεράσπιστες γυναίκες και τους παίρνει το σκαλπ
για τρόπαιο. Η φήμη της ταινίας είναι τόσο μεγάλη που έγινε και remake το 2011
με τη φροντίδα του enfant terrible του Γαλλικού τρόμου τον Alexandre Aja. Η
μουσική του Jay Chattaway είναι ηλεκτρονική και ιδιαίτερα ατμοσφαιρική. Ο Chattaway
στο βασικό θέμα του έχει βάλει και φλάουτο
για να σπάσει την μονοτονία, των ηλεκτρονικών
και προσδίδει μια ήρεμη, υπνωτιστική, μελωδική μα και συνάμα απειλητική και ιδιαίτερα
ζοφερή εικόνα του φονιά που ταιριάζει γάντι με την αποτρόπαια ατμόσφαιρα της ταινίας. Ήταν
το πρώτο σκορ του Chattaway o οποίος συνέδεσε το όνομά του με μερικές από τις
πιο cult ταινίες της δεκαετίας του 80 (MISSING IN ACTION, MANIAC
COP) και στην πορεία καταξιώθηκε ως ένας εκ των βασικών συνθετών του
τηλεοπτικού STAR TREK. Όμως πάνω από το The fog, πάνω από το The maniac βρίσκεται
μια ταινία τρόμου η οποία 40 χρόνια μετά έχει ακόμη το φανατικό κοινό της. Ο λόγος
για το Friday The 13th του Harry Manfredini που δημιούργησε ένα σκορ με επιρροές
από τον μεγάλο δάσκαλο τον Bernard Herrmann και πήρε και στοιχεία από το Jaws στο πιο φτηνό
του βέβαια και με ηλεκτρονικά στοιχεία. Οι ανάσες που ακούγονται είναι ένα τρομερό
εύρημα που έγινε σήμα κατατεθέν των σάουντρακ και το σκορ αποτελεί μια cult στιγμή των horror soundtrack. Συνεχίζουμε με ηλεκτρονικά μιας και
στο μέλλον θα μας απασχολήσουν ακόμη περισσότερο με τον βραβευμένο με Όσκαρ για
το Midnight Express (αν είναι δυνατόν) τον Αμερικανοιταλό Giorgio
Moroder και το τεράστιων διαστάσεων σουξέ AMERICAN GIGOLO. Εξαιρετικό
τραγούδι 8!!!παρακαλώ λεπτών που ακυρώνει όλες τις συμβάσεις του είδους αλλά μέχρι
εδώ. Δεν διαπίστωσα στην μουσική ούτε το ερωτικό κλίμα της ταινίας, ούτε τα συναισθηματικά
αδιέξοδα του κεντρικού χαρακτήρα. Μου φάνηκε μια επιφανειακή και απλοϊκή μουσική.
Συνεχίζουμε με ανάλαφρο ντίσκο ποπ τζαζ ύφος με τον Charles Fox και 9 To
5 όπου έγραψε ένα κεφάτο ρυθμικό σκορ που είχε στοιχεία ποπ, τζαζ και
ντίσκο σε μετρημένες δόσεις, και έχοντας σαν "οδηγό" το διάσημο
ομώνυμο τραγούδι που έγραψε μια από τις πρωταγωνίστριες της ταινίας, η Ντόλυ
Πάρτον. Το τραγούδι πήρε γκράμι και προτάθηκε για Όσκαρ αλλά το σκορ έμεινε στα
παρασκήνια και είναι ένα ιδιαίτερα καλοφτιαγμένο και κατάλληλο σκορ για μια από
τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς. Το LONG RIDERS είναι ένα
εξαιρετικό φιλμ του Walter Hill, ένα πραγματικά αυθεντικό γουέστερν για τη
δράση των αδερφών Τζέημς και Γιανγκ στην Άγρια Δύση του 19ου αιώνα. Στην ταινία
πρωταγωνιστούσαν τα τρία αδέρφια Κάρανταιν, τα δύο αδέρφια Κουέιντ, τα δύο Κιτς
και τα δύο Γκεστ στους ρόλους των συμμοριτών και αδερφών αντίστοιχα, για
καλύτερη χημεία. Η ταινία λειτουργεί καταπληκτικά, και το σκορ του Ry Cooder
παρότι είναι ένα καθαρόαιμο Southern country και bluegrass σκορ, ταιριάζει
καταπληκτικά στο ύφος της ταινίας, αλλά σαν ακρόαση δεν έχει αξία. Συνεχίζουμε
σε ελαφρύ κλίμα με το υπερ έπος του Τσιμίνο το Ηeaven's gate όπου
ο David Mansfield υπογραφεί ένα σάουντρακ πανέμορφο μεν, αλλά ελαφρύ δε λόγω
των πολλών φολκ στοιχείων για μια ταινία που την περιβάλλει ένας ολόκληρος μύθος.
Το THE STUNT MAN του
Dominic Frontiere είναι μια παρωδία της κινηματογραφικής βιομηχανίας και της
τρέλας ενός γυρίσματος έχει ένα εξίσου παρανοϊκό σκορ από τον άξιο συνθέτη. Ο
Πήτερ Ο Τουλ βασανίζει έναν φυγά τον οποίον κρύβει από τις αρχές με αντάλλαγμα
να του κάνει τα πιο δύσκολα κασκαντεριλίκια...Απόλυτη μουσική ταύτιση με το
νόημα και τα τεκταινόμενα της ταινίας από τον Frontiere που πήρε τη χρυσή
σφαίρα μουσικής αλλά δεν προτάθηκε για Όσκαρ. Για Όσκαρ όμως προτάθηκε ο John Morris με την ταινία μύθο The Elephant
Man. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό δραματικό σάουντρακ με ενορχήστρωση
που έχει τα χαρακτηριστικά τσίρκου αλλά μελωδίες θλιβερές και σκοτεινές
προσδίδοντας έτσι στο σκορ έναν αντιφατικό μουσικό χαρακτήρα που όχι μόνο
ταιριάζει γάντι αλλά σε τσακίζει στην κυριολεξία. Τρομερή έμπνευση από έναν
συνθέτη που ταυτίστηκε με τις ταινίες του
Μελ Μπρουκς. Αυτό και μόνο αποδεικνύει πόσο μεγάλο ταλέντο είχε και πόσο
αδικημένος ήταν. Ειδικά το κομμάτι The Nightmare όπου έχουμε ένα βαλς με όλα τα στοιχεία της
μπουρλσεκ μουσικής αλλά παράλληλα ο συνθέτης δίνει και μια μεγαλοπρεπή σκοτεινή
χροιά είναι μια ιδιοφυής στιγμή! Σπουδαίο σκορ! Άλλο ένα σπουδαίο σκορ είναι
του Basil Poledouris για την θρυλική Blue
lagoon η οποία έχει πληθώρα θεμάτων και ξεχειλίζει από ερωτισμό. Η κωμωδία
με τον Κερτ Ρασελ USED CARS έχει ένα σκορ έξω καρδιά από τον Patrick
Williams με πολλά ταμπούρλα και τρομπέτες
στην ενορχήστρωση σαν να επρόκειτο για αμερικάνικη μπάντα και πολλά
στοιχεία φανκ/τζαζ. Πολύ ευχάριστη δουλειά.
Το μιούζικαλ του Ρόμπερτ Άλτμαν Popeye των Harry Nilsson και
Tom Pierson με τον απίθανο Ρόμπιν Γουίλιαμς στα πρώτα του βήματα έχει μερικά
ωραία αλλά εύκολα και απλοϊκά τραγούδια, αλλά και κάποιες τρομερές παραλλαγές
του κλασικού θέματος του Popeye που σε πιάνει ένα χαμόγελο μόλις
τις ακούς. Όσο για τον τιτάνα Jerry
Goldsmith ένα γουέστερν έκανε, αλλά τι γουέστερν!!! Caboblanco. Ένα κράμα μεταξύ Tiomkin, Newman και
Bernstein , χωρίς όμως να χάνεται η προσωπικότητα του ,αυτού του τεράστιου
συνθέτη. Περίτεχνο , απλό και μεγαλειώδες !!! Ο George Dunning στη δύση της
καριέρας του καλείται να γράψει μουσική για μια ταινία που είναι σχεδόν φόρος
τιμής στις ταινίες του παλιού κλασσικού Hollywood , το The Man With
Bogart's Face. Καταφέρνει να δημιουργήσει μια παλέτα από σχεδόν όλες
τις τεχνικές που χρησιμοποιούσε στην περίοδο που μεσουρανούσε ως ένας εκ των
κορυφαίων του αμερικάνικου σινεμά. Αυτή έμελλε να είναι και η τελευταία του
δουλειά στον κινηματογράφο μετά από μια καριέρα 40 χρόνων. Και κλείνουμε το κεφάλαιο
με τους Αμερικανούς συνθέτες με ένα θλιβερό περιστατικό . Το τελευταίο σκορ
στην καριέρα του Jerry Fielding το οποίο
έγινε για την ασήμαντη και αδιάφορη ταινία Funeral Home. Ωραία μουσική
που όμως δεν είναι ισάξια του ταλέντου του και είναι κρίμα που όχι μόνον το ρέκβιέμ
του ήταν για μια τέτοια ταινία αλλά και που μεγάλο μέρος της μουσικής έμεινε εκτός
φιλμ. Δεν του άρμοζε τέτοιο τέλος.
Αγγλία:
Ένα είναι το μεγάλο μουσικό γεγονός που έχει να κάνει με Άγγλους συνθέτες. Το σάουντρακ
του Flash Gordon. Το μεγαλεπίβολο σχέδιο του Ντίνο Ντε Λάουρεντις,
με το all star cast και τους QUEEN υπεύθυνους για τη μουσική της
ταινίας...επειδή όμως οι QUEEN δεν είχαν ιδέα πως να γράψουν κινηματογραφικό
σκορ, επιστρατεύτηκε ο Paul Buckmaster να βοηθήσει αλλά οι ρυθμοί του ήταν πολύ
αργοί. Η παραγωγή ήθελε ένα συμφωνικό σκορ να υποστηρίζει αλλά και να
διασκευάζει τα τραγούδια των QUEEN. Ο Buckmaster απολύθηκε και καταφτάνει ο
Howard Blake - συνθέτης του εξαιρετικού DUELLISTS του Ridley
Scott - ο οποίος καταφέρνει να τελειώσει το σκορ αλλά θα θυμάται για πάντα την
εμπειρία που παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή μετά την υπερπροσπάθεια που
κατέβαλε. Δυστυχώς το πολύ όμορφο συμφωνικό του σκορ των 70 λεπτών
χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα στην ταινία, και μαζί με τις διασκευές των τραγουδιών
έφτανε τα 30-35 λεπτά....ο Freddie Mercury και η παρέα του εμπνευσμένοι από την
πρωτόγνωρη εμπειρία δημιουργίας ενός κινηματογραφικού σκορ έδωσαν εκτός από τα
τραγούδια και κάποια Instrumentals με την συνολική τους συνεισφορά να φτάνει τα
36 λεπτά. Σκορ μύθος με το 75 λεπτό του Blake να είναι εξαίσιο! Πάντως ο Howard Blake εκείνη
την χρονιά κατέθεσε και ένα άλλο συγκλονιστικό σκορ το The Changeling
που υπέγραψε μαζί με τους Rick Wilkins και Ken Wannberg και είναι έξοχο
δείγμα μελωδικότητας και ατμόσφαιρας απ’
αυτά που λίγοι συνθέτες μπορούν να καταφέρουν. Ατμοσφαιρικό και μελωδικά στέρεο,
με συμφωνική δομή και μερικά πραγματικά εξαιρετικά θέματα που αναπτύσσονται
μέσα στο σκορ και μέσα στην ταινία με ιδανικό τρόπο. Η ταινία έχει θέμα έναν
διάσημο συνθέτη/μαέστρο ο οποίος μετακομίζει σε ένα τεράστιο πύργο για να
συνθέσει και εκεί νομίζει ότι έρχεται σε επαφή με το πνεύμα της νεκρής κόρης
του. Η συνεργασία των τριών άξιων συνθετών απέφερε ένα σπουδαίο σκορ και ο
βασικός υπεύθυνος ήταν ο Howard Blake . Η μουσική δεν υποβλήθηκε από τους
συνθέτες της για το Όσκαρ και δεν υπήρχε περίπτωση να μπει ποτέ στην πεντάδα,
αλλά πιστεύω ότι αν έμπαινε αυτό το σκορ στις υποψηφιότητες θα ήταν μια
ευχάριστη υπέρβαση των ψηφοφόρων. Θα μείνουμε στο σύμπαν του Flash Gordon
μιας και ο κιθαρίστας των Queen Brian May υπέγραψε την
μουσική μιας κλασικής υπερπεριπέτειας διαχρονικής και πρωτοπόρας για εκείνη την
εποχή. Ο λόγος για το θρυλικό Mad Max όπου ο συνθέτης φτιάχνει ένα πολύ παράξενο σκορ που φυσικά έχει
προσωπικότητα και γοητεία αλλά όχι μεγαλείο. Άλλο πράγμα η ροκ άλλο η κινηματογραφική
μουσική. Και μάλιστα η συμφωνική. Εδώ ο May βάδισε σε αχαρτογράφητες
γι’ αυτόν περιοχές και ημιαπέτυχε να παραδώσει ένα μεγαλόπνοο συμφωνικό σκορ
για μια τόσο σπουδαία προσωπικότητα όσο είναι ο Mad Max. Κατάφερε βεβαίως
να σχολιάσει επιτυχώς την ατμόσφαιρα, τον άγριο και βίαιο κόσμο, τις ωμές συγκρούσεις
μεταξύ συμμοριών αλλά αυτό το τσακ, το ηρωικό, το επιβλητικό την ελπίδα και το
φως δεν τα έδωσε στο έπακρον. Γι’ αυτό και νιώθεις ότι κάτι λείπει από την ακρόαση.
Πιστεύω πως αν το είχε πιάσει το θέμα ένας Poledouris ή Conti ή Horner η ένας John Scott θα μιλούσαμε για έπος. Πάντως από το
σκορ του Junky XL στο ριμέικ είναι κλάσης ανώτερο. Επίσης το ακούς και βλέπεις πως επηρεάστηκε ο Don Davis για το Matrix. Ο Brian May πάντως είχε και άλλη δουλειά την χρονιά
εκείνη . Το Harlequin με τον Ρόμπερτ Πάουελ όπου ερμηνεύει έναν τύπο
με μεταφυσικές ιδιότητες που κάνει δύσκολη την ζωή ενός γερουσιαστή. Και εδώ ο May
είναι καταπληκτικός πιάνοντας όλο το νόημα της ταινίας στις συνθέσεις του και αναγνωρίζεις
την πολύ προσπάθειά του, αλλά κι εδώ κάτι λείπει για να απογειωθεί το σκορ. Και
μιας που μίλησα για Scott με το The Final
Countdown δημιουργεί ένα εντυπωσιακό συμφωνικό σκορ για την περιπέτεια
φαντασίας με το αεροπλανοφόρο που γυρίζει πίσω στο Περλ Χάρμπορ του 1941 με
χρονομετάθεση. Από τα καλύτερα του συνθέτη. Η ταινία Sea Wolfs o Roy Budd
επιστρατεύεται από τον βετεράνο σκηνοθέτη Andrew MacLaglen να γράψει τη μουσική
για μια παρέα γηραλέων στρατιωτικών που αναλαμβάνουν μια αποστολή κομάντο στη
διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Εμφανής η προσπάθεια να βγουν έξτρα λεφτάκια
από την εκμετάλλευση της μεγάλης επιτυχίας που είχε το WILD GEESE.
Ο Budd έρχεται και εδώ να κάνει τη δουλειά δίνοντας κύρος και αριστοκρατικότητα στις περιπέτειες του
David Niven του Gregory Peck και του Roger Moore (που τότε μεσουρανούσε ακόμα
ως James Bond). Παρόλα αυτά γίνεται έντονη χρήση του Warsaw Concerto του
Richard Addinsel στο σκορ όπως και του βασικού σκοπού από το Rule Brittania και
αισθάνεσαι διαρκώς μια αίσθηση αποστειρωμένου δωματίου στην διάρκεια της
ακρόασης μιας και λείπει ο δυναμισμός που ενδεχομένως θα έδινε τόσο στο σκορ
όσο και στην ταινία μια έξτρα προωστική δύναμη δεδομένων των ειδικών δυνάμεων
των ΚΑΠΗ που πρωταγωνιστούσαν. Κρίμα γιατί ο Budd με μια κίνηση του ματιού θα
την απογείωνε την ταινία αν ο σκηνοθέτης δεν ήταν κολλημένος προφανώς με τα temp
tracks του. Στο Superman 2 ο Ken
Thorne διασκευάζει με απόλυτη μαεστρία τις συνθέσεις του John Williams, προσθέτει και κάποια δικιά του μουσική και το σκορ είναι ένα διαμάντι
τόσο μέσα στην ταινία όσο και εκτός. Πραγματικά τώρα φαίνεται η αξία των συνθέσεων
του Williams . Προσωπικά
μου είναι αδύνατον να παρακολουθήσω τέτοιες
ταινίες χωρις υπόκρουση παρόμοιας υφής. Το The Long Good Friday
είναι μια από τις καλύτερες ταινίες όχι μόνο της χρονιάς αλλά και ένα από τα
κορυφαία φιλμ που έχει αναδείξει το Βρετανικό σινεμά στην ιστορία του. Η
ιστορία ενός Λονδρέζου γκάνγκστερ που μπλέκει με τον IRA και η ζωή του παίρνει
μια απρόβλεπτη τροπή. Ο Bob Hoskins και η Helen Mirren είναι καταπληκτικοί
στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ενώ βασικό ρόλο έχει και ο Pierce Brosnan στην
πρώτη εμφάνιση της κινηματογραφικής του καριέρας. Η ρυθμική και ιδιαίτερα
ατμοσφαιρική μουσική της ταινίας με το βασικό θέμα που έγινε πασίγνωστο παντού
ανήκει στον Francis Moncman. Μιλάμε για εκπληκτική ηλεκτρονική μουσική μελωδικότατη
και σπινταριστή με στοιχεία ροκ ενώ φλάουτα και ντραμς ξεπετάγονται από το
πουθενά. Σε παρόμοιο κλίμα κινείται και η μουσική της ταινιας του Ντάριο Αρτζέντο
INFERNO ο οποίος επιστρέφει τρία χρόνια μετά την τεράστια επιτυχία του
SUSPIRIA με τη δεύτερη ταινία της τριλογίας των Τριών Μητέρων, το INFERNO. Οι
προσδοκίες ήταν μεγάλες, το άγχος ανυπέρβλητο και ο καλλιτεχνικός πήχης στα
ύψη. Οι Goblin αποτελούσαν παρελθόν για τον Argento τόσο λόγω της σχέσης τους
που δεν εξελίχθηκε καλά, όσο κυρίως και λόγω των πολλών δημιουργικών διαφωνιών
των μελών της μπάντας. Ο Argento επιστράτευσε έναν από τους αγαπημένους του
prog rock καλλιτέχνες, τον Keith Emerson, ο οποίος ήταν διάσημος για τη
συμμετοχή του ως ιθύνων νους στην μπάντα EMERSON LAKE AND PALMER. Ο Βρεττανός
συνθέτης είχε συμφωνικούς προσανατολισμούς και με τις ροκ ενισχύσεις του
δημιούργησε ένα ιδιαίτερα αξιόλογο σκορ, συμφωνικό κυρίως, βασισμένο στο πιάνο,
ιδιαίτερα περίπλοκο στο μεγαλύτερο μέρος του και με ένα ογκώδες εντυπωσιακό
χορωδιακό φινάλε. Οι εμπνεύσεις του ώρες ώρες είναι συγκλονιστικές με κάτι ντραμς, κάτι ηλεκτρικές
κιθάρες φωνητικά και κυρίως πιανιστικά και χορωδιακά μέρη να φυσάνε. Είναι σαν
να ακούς Queen και Webber να γίνονται ένα!!!
Αφήνουμε την Αγγλία με το John Barry όπου έφτιαξε κάτι ανεπανάληπτο. Το Night Games του
θρυλικού Ρότζερ Βαντίμ ο οποίος ήτανε παντρεμένος με την Μπριζίτ Μπαρντό και
την Τζέιν Φόντα, ενώ αργότερα είχε σχέση και με την Κατρίν Ντενέβ!!!Γίγαντας μέγιστος
γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους για την σεξομανία του. Εδώ προσπαθεί να εισάγει
ένα νέο sex symbol την Cindy Pickett
με αγορίστικο κούρεμα αλλά δεν τα κατάφερε. Όμως αυτό που έκανε ο John Barry τα πήρε σβάρνα όλα και σήκωσε την ταινία
στις πλάτες του. Πρώτον ακούστε τίτλους που έδωσε στα θέματά του. Descent Into Decadence, The Lesbian Tango, The Wet Spot, The
Dominatrix's Waltz, Phantom of the Orgasm!!! Θέλετε κι άλλα; Δεύτερον
η παρουσίαση του άλμπουμ είναι εξαιρετική με μεγάλα θέματα και ισχυρή δομή. Ο Barry
έμεινε πιστός από την αρχή ως το τέλος στο ύφος και την μελωδία των θεμάτων
κρατώντας μας έτσι αιχμάλωτους σε μια υγρή, αισθησιακή και άκρως σεξουαλική ατμόσφαιρα. Βέβαια θα
μου πείτε ότι πάντα ο Barry κράταγε
το θέμα του και δεν ασχολούνταν με wall to wall υποστήριξη και φλυαρίες.
Ναι συμφωνώ. Μόνο που εδώ δεν έχουμε θέματα τριών και τεσσάρων λεπτών, αλλά έξι
εφτά και οχτώ λεπτών!!!! Κάτι αιθέρια φωνητικά στην ενορχήστρωση συμπληρώνουν
αυτό το ηδονικό αριστούργημα, που
προσωπικά το θεωρώ μια από τις πέντε καλύτερες δουλειές του. Επίσης εξαιρετικός
είναι και στα Somewhere in Time και Raise the Titanic φτιάχνοντας πάλι μια θεία
μελωδία, αλλά εδώ έχουμε την κλασική μονοτονία σήμα κατατεθέν του δημιουργού
που στο άλμπουμ κουράζει.
Γαλλία: Ξεκινάμε με το φαινόμενο
Philippe Sarde που το 1980 ήτανε 32 χρόνων.
Μέχρι εκείνη την περίοδο είχε υπογράψει αρκετά αριστουργηματικά εικοσάλεπτα
σκορ. Τώρα κάνει ένα βήμα παραπάνω, συνεργάζεται με τον Πολάνσκι πάλι και βρίσκεται
υποψήφιος για Όσκαρ με την πιο ώριμη δουλειά την εποχή εκείνη την Tess ένα σκορ μισής ώρας
πέρα για πέρα εκπληκτικό!!! Βελούδινη υφή
,ρομαντικοί προσανατολισμοί, απόηχοι Γαλλικής φινέτσας αλλά και κάποιες συνθέσεις
κλασικής συμφωνικής μουσικής γεμάτες ομορφιά και χάρη. Αριστούργημα! Δεν είναι
όμως μόνο ο Sarde που συνεχίζει ακάθεκτος είναι και ο πάστορας του Γαλλικού σάουντρακ
ο George Delerue που συνεργάζεται πάλι
με τον Τρυφώ στο The last Metro
και μεγαλουργούνε και οι δύο. Οι συγκλονιστικές συνθέσεις του George Delerue ταιριάζουν
γάντι στο δίδυμο Ντεπαρτιέ – Ντενέβ που με την χημεία τους στοίχειωσε την οθόνη.
Βέβαια σε αυτό συνέβαλε και η αριστουργηματική μουσική του Γάλλου ένα μείγμα ρομαντικής
και δραματικής γραφής δουλεμένο στην εντέλεια. Το εικοσάλεπτό του σκορ στο άλμπουμ
όμως είναι λίγο πρόχειρα δουλεμένο και χάνει κάπως την αξία που είχε μέσα στην ταινία. Πάμε στον Michel Legrand που ξεπέρασε όλους
τους Γάλλους συνθέτες με δυο συνταρακτικά σκορ. Ξεκινάμε με την προτελευταία ταινία
του ΣτιβΜακουιν . Το The Hunter. Ο McQueen ερμήνευσε το ρόλο ενός κυνηγού
επικηρυγμένων ο οποίος ήταν υπαρκτό πρόσωπο και ήταν λάτρης της κλασσικής
μουσικής!!! Υπ’ αυτό το πρίσμα ο Michel Legrand έγραψε ένα σκορ συμφωνικό και
σε ορισμένα σημεία του έντονα οπερετικό ως ύφος. Το σκορ περιείχε και αρκετά
funk/jazz σημεία, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για τους Αμερικανούς παραγωγούς οι
οποίοι έφεραν τον Charles Bernstein να γράψει ένα πιο ρωμαλέο ρυθμικό σκορ. Δεν
ξέρω το σκορ του Bernstein αλλά πραγματικά απορώ γιατί δεν τους άρεσε η μουσική.
Αυτό το Concerto For Orchestra And
Combine-Harvester,το Chicago Chase το Houston Fight είναι στιγμές απεριόριστης ευφυΐας και έμπνευσης . Πραγματικά απορώ…Ίσως
να μην ήθελαν καθόλου τζαζ στοιχεία και ρομαντισμό…ίσως να ήθελαν κάτι πιο σκοτεινό
σαν το Chinatown του
Goldsmith. Το
παράδοξο είναι ότι η μουσική του Legrand υπήρχε σε όλες τις κόπιες που
παίχτηκαν εκτός ΗΠΑ ενώ του Bernstein (με ψήγματα της μουσικής του Legrand)
ακουγόταν μόνο στην αμερικάνικη κόπια. Εξαιρετική δουλειά από τον Michel όπως
και να ‘χει, ενώ το σκορ του Bernstein δεν έχει κυκλοφορήσει. Η δεύτερη δουλειά
του ήταν η ορεινή περιπέτεια με τον Τσάρλτον Ήστον το The Mountain Men είναι
ένα λαμπρό συμφωνικό σκορ πλημμυρισμένο με υπέροχες εμπνεύσεις και χορταστικά περιπετειώδη
θέματα. Δυο υπέροχα σάουντρακ ου ανήκουν στις τοπ συνθέσεις του. Πάντως είναι κρίμα
για τον ΣτιβΜακουίν που η τελευταία του ταινία το Tom Horn με
την θαυμάσια μουσική του Ernest Gold να
μην έχει κυκλοφορήσει ακόμη. Ο Claude Bolling με το The Awakening
μια ταινία πατάτα με τον Ήστον συνθέτει μια υπερ το δέον ατμοσφαιρική μουσική
αλλά με ένα υπέροχο ρομαντικό θέμα. Ενώ το Three Men To Destroy/ Trois Hommes à Abattre με
τον Αλέν Ντελόν να τον κυνηγάγανε τρεις πληρωμένοι εκτελεστές διαθέτει όλη την
γοητεία, τον παραλογισμό και την ατμοσφαιρική χροιά ενός σκοτεινού νουάρ με
στοιχεία νεορομαντισμού με μερικά θέματα
να θυμίζουν Μότσαρτ στο πιο σκοτεινό του όπως το ασύλληπτο Poursuite Fuguée. To SAUVE QUI PEUT/ (LA
VIE) είναι η πρώτη δουλειά του Gabriel Yared στον κινηματογράφο. Η ταινία είναι του Jean Luc Godard και το σκορ είναι πλήρως ηλεκτρονικό, παρόλα αυτά
διακρίνει κανείς το ταλέντο αυτού του 30χρονου πιτσιρικά που σύστησε στον μέγα
σκηνοθέτη ο Jacques Dutronc που
πρωταγωνιστούσε στην ταινία. Πιστεύω ότι αν το σκορ ήταν προσαρμοσμένο σε
συμφωνική ορχήστρα θα μιλούσαμε για μια μουσική αποκάλυψη. Έτσι κι αλλιώς,
πάντως, η ιστορία άρχισε να γράφει για τον Yared και την κινηματογραφική του καριέρα με μια
εντυπωσιακή εισαγωγή. Και κλείνουμε με τον Πάπα Maurice Jarre που κλήθηκε να γράψει
μουσική για μια περιπέτεια της Ντίσνεϊ! Το The Last Flight of Noah's Ark έχει
μια πολύ ωραία μουσική με πολλές εναλλαγές στο ύφος αλλά στον τομέα περιπέτεια
και φαντασία ο Jarre απέτυχε.
Ιαπωνια: Φυσικά μιλάμε
για το έπος του Κουροσάβα το Kagemusha με μουσική του Shinchiro
Ikebe στο οποίο συμβαίνει το εξής τραγελαφικό. Στην έκδοση του βινυλίου έχουμε
23 θέματα 13 στην Α πλευρά και 10 στην Β. 45 λεπτά μουσικής να διασκορπιστούν
σε 23 θέματα δεν είναι και ότι καλύτερο. Όμως η ροή δεν σπάει και διατηρεί κάποια
απόλαυση. Στην έκδοση του σιντί έγιναν εγκλήματα. Έχουμε ένα διπλό σιντί 132 λεπτών
που είναι χωρισμό σε 44 κομμάτια το πρώτο και 49 το δεύτερο!!! Όπως καταλαβαίνατε
ακρόαση δεν μπορεί να γίνει. Μόνο αποσπασματικά . Και είναι κρίμα γιατί η μουσική
είναι ένα αριστούργημα. Είναι ένα κράμα μεταξύ ανατολικής και δυτικής φιλοσοφίας
ιδανικά ισορροπημένο. Όσα θέματα είναι από δυο λεπτά και πάνω είναι εκθαμβωτικά.
Πανίσχυρης δραματουργικής υπόστασης και υψηλής τεχνικής προσφέρουν στον ακροατή
μαγικές στιγμές. Κρίμα που αυτό το σκορ κυκλοφόρησε έτσι. Αν είχαμε ένα σιντί
πιο μαζεμένο θα μιλούσαμε για ένα από τα καλύτερα σάουντρακ της χρονιάς.
Ουαλία: Με δυο σκορ μας
καθηλώνει ο μέγιστος Michael J.Lewis , το ένα για μια κακή ταινία τρόμου το THE
UNSEEN και το άλλο για το FFOLKES/ North Sea Hijack ένα πολεμικό
φιλμ με απόηχους παλιομοδίτικους και
ξεπερασμένους, με τον Roger Moore - που κάθε άλλο παρά υποστήριζε την εκτός
James Bond καριέρα του - στο ρόλο ενός σκληροτράχηλου παλαίμαχου κομάντο σε μια
επικίνδυνη αποστολή εναντίον τρομοκρατών. Η μουσική του Michael J.Lewis είναι
ρωμαλέα και δυναμική στο γνωστό του συμφωνικό δραματικό στυλ και σπέρνει
ανέμους και θερίζει θύελλες ενώ στο THE UNSEEN είναι πιο
υπόγεια με μια υποβόσκουσα σεξουαλική διαστροφή
και ένα αξέχαστο θέμα ενώ στην ενορχήστρωση έχει επιστρατεύσει και βιμπράφωνο.
Ιταλία: Ξεκινάμε με τον
Μαέστρο. 7 τα σημαντικότερα σάουντρακ για ταινίες κάπως γνωστές που έχει γράψει
για το 1980 από τα 14!! που έκανε συνολικά αυτή την χρονιά. Πρώτα ξεκινάμε με
το La Banquière με
την θεάρα Ρόμι Σνάιντερ, ένα θεσπέσιο
σκορ με ένα συγκλονιστικό κυρίως θέμα με το βιολί να ξεχειλώνει τις αισθήσεις μας.
Το σιντί με τα 12 θέματα διαθέτει μια εξαιρετική
ομοιογένεια, έντονο δραματικό στόμφο και δυνατές ατμοσφαιρικές στιγμές κάνοντας
το συνολικό έργο να είναι μια από τις καλύτερες
στιγμές του μέγιστου. Συνεχίζουμε με το IL BANDITO DAGLI OCCHI AZZURI/ The Blue-Eyed Bandit ένα
νουάρ με τον Φράνκο Νέρο. Εδώ ο Μαέστρος σαν βασικό θέμα καταφεύγει στην τζαζ με έντονα ρυθμικά στοιχεία, αλλά
μετά συνεχίζει σε πιο δραματικούς απόηχους ρίχνοντας πάλι το βάρος στο βιολί. Επίσης
υπάρχουν κι εδώ κάποια θέματα σασπένς χωρις όμως υπερβολές και χωρις να δίνεται
βάρος. Οι ισορροπίες του έργου ανάμεσα στην τζαζ, το δράμα και το σασπένς είναι
υποδειγματικές. Συγκλονιστική δουλειά. Κι εδώ προτιμήστε την έκδοση με τα 12 κομμάτια
με 35 λεπτά αν και η κυκλοφορία της Beat έχει 12σελιδο βιβλιαράκι και επεκτείνεται
στα 48…Αλλάζουμε κλίμα και περνάμε στην παλαβή κωμωδία La Cage aux folles
2. Εδώ ο Morricone αλλάζει ύφος σε σχέση με την πρώτη ταινία και βάζει
στην άκρη το τρελό μπουρλέσκ ύφος της πρώτης ταινίας. Πιο προσγειωμένος, πιο
μελωδίστας, τρυφερός και χαμηλότονος κάνει
ένα σκορ που πιο πολύ ταιριάζει σε ένα ρομαντικό δράμα παρά σε κωμωδία τέτοιου είδους.
Ευπρόσδεκτη έκπληξη. Περνάμε λίγο στις αμερικάνικες ταινίες του. Το σκληρό φιλμ
τρόμου The Island με τον Μάικλ Κέιν έχει κάποιες στιγμές που αποδεικνύουν
την ιδιοφυΐα του και κάποιες άλλες που θυμίζουν την επαναληπτικότητά του. Άνισο
αποτέλεσμα. Ο άρχοντας του σκότους όπως είναι το παρατσούκλι του διευθυντή φωτογραφίας του The Godfather Gordon Willis επιχειρεί να σκηνοθετήσει την πρώτη του ταινία με μια
λεσβία που κάνει τη ζωή της γειτόνισσάς της πατίνι. Στο φιλμ Windows ο Ennio έγραψε ένα εξαιρετικό σκορ, μελωδικό και με έμφαση στο συναίσθημα
αλλά και με τις στιγμές έντασης παρούσες και πολύ καλοφτιαγμένες. Κρίμα που
στην ταινία μπήκε με το ζόρι κάνα τεταρτάκι μουσικής...χαμένο πήγε αυτό το πολύ
ενδιαφέρον έργο του σπουδαίου Morricone. Το Professione Figlio με
τον Μαξ Φον Σύντοφ και την πανέμορφη Βίρνα Λίσι -μα που τις βρίσκουν οι Ιταλοί αυτές
τις γυναίκες με την εξωπραγματική ομορφιά – έχει ένα ανέμελο ζωηρό και χαρούμενο αρχικό θέμα αλλά τελικά
πρόκειται περί παραπλάνησης. Το σκορ γίνεται στο καπάκι μελαγχολικό συναισθηματικό, δραματικό και ρομαντικό χωρις να σε αφήσει να πάρεις ανάσα.
Ακόμη ένα αλησμόνητο σκορ από τον Μέγιστο. Και κλείνουμε με το Uomini E No/ Men or Not Men όπου
μεταφερόμαστε στο Μιλάνο του 1944 όπου φασίστες και αντιστασιακοί επιδίδονται
σε ένα ανελέητο κυνηγητό. Η μουσική του γίγαντα έχει ένα βασικό θέμα μοιάζει εξαιρετικά
με το Romeo and Juliet του
Nino Rota.Μάλλον πρόκειται
για φιλοφρόνηση. Ακόμη ένα λυρικό αριστούργημα για ταινία τρόμου μας προσφέρει
ο Pino Donnagio με το θρυλικό φιλμ του Ντεπάλμα Dressed to kill ένα
σκορ που αναδεικνύει έναν παρακμιακό λανθάνων ερωτισμό που έρχεται να ταιριάξει
απόλυτα με τον υποχθόνιο τρόμο.. Ασύλληπτα πράγματα. Παρά το γεγονός ότι η
ταινία του Lucio Fulci PAURA NELLA CITTA DEI MORTI VIVENTI για καμιά
εικοσαετία θεωρούνταν ως μια από τις χειρότερες που έχουν γυριστεί ποτέ, η τύχη
της άλλαξε εντελώς και πλέον πολλοί το θεωρούν ως ένα κλασσικό αριστούργημα
γοτθικού τρόμου...διαφωνώ βεβαίως αλλά οκ...γούστα είναι αυτά...η μουσική του
Fabio Frizzi έχει την ακριβώς ίδια πορεία με την ταινία για την οποία
γράφτηκε...το σάουντρακ της ταινίας πλέον θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα
για το μοντέρνο ύφος του και τον υπνωτιστικό δυσοίωνο ρυθμό του (το βασικό θέμα
βεβαίως μοιάζει επικίνδυνα με αυτό από το DAWN OF THE DEAD των
Goblin, αλλά όπως είπαμε...γούστα είναι αυτά).. Και μιας που είμαστε σε τέτοιο κλίμα συνεχίζουμε με μια ταινία τρόμου
που άφησε το στίγμα της. Το CANNIBAL HOLOCAUST. Τον λόγο έχει ο Προφέσορας
Βασίλης Κουτσουνάκης, “Είναι πραγματικά υπέροχη η πρώτη σκηνή της διαβόητης
ταινίας του Rugero Deodato με το εναέριο πλάνο της ζούγκλας του Αμαζονίου να
συνοδεύεται με μοναδικό τρόπο από μια από τις ομορφότερες μελωδίες που έγραψε
στην καριέρα του ο σπουδαίος Riz Ortolani. Τίποτα δεν μπορεί να προϊδεάσει για
την συνέχεια αφού η ταινία έχει αφήσει εποχή για τις σκηνές βίας που περιέχει
για τις οποίες ο σκηνοθέτης της παραλίγο να μπει φυλακή για τα καλά. Το
ψευδοντοκυμαντέρ του Deodato θεωρείται πλέον μια από τις σημαντικότερες ταινίες
στην ιστορία του σινεμά για το εκπληκτικό σκηνοθετικό ύφος της που θυμίζει
πραγματικό snuff movie. Η μουσική του Οrtolani πέρα από το πανέμορφο βασικό
θέμα της, είναι δυσοίωνη και ενισχύει ακόμα περισσότερο τη νοσηρότητα των
σκηνών που συνοδεύει, χάρη στην έντονα δραματική χρήση των εγχόρδων αλλά και
συγκεκριμένων ηλεκτρονικών εφέ που χρησιμοποιεί ο συνθέτης. Ο Ortolani μην
ξεχνάμε ότι έγινε διάσημος παγκοσμίως χάρη στη μουσική του στο πρώτο
ψευδοντοκυμαντέρ της κινηματογραφικής ιστορίας, το MONDO CANE για
το οποίο μάλιστα προτάθηκε για Όσκαρ τραγουδιού για το τραγούδι του
"More". Θεωρείται δε ο βασιλιάς στα σκορ αυτού του είδους, αφού έχει
γράψει τουλάχιστον πέντε!”. Εκπληκτικός ο Οrtolani δεν λέω αλλά κάπως
ελαφρύ σκορ για τα γούστα μου. Μαρτσέλο Μαστρογιάνη Βιτόριο Γκάσμαν Στεφανία Σαρντέλι
παίζουν στο φιλμ του Ετόρε Σκόλα La
terrazza με ένα αριστουργηματικό
σάουντρακ από τον Armando Trovaioli που κινείται στα μονοπάτια της σκοτεινής
τζαζ με έναν ιδιοφυή τρόπο. Και τελειώνουμε μια εκπληκτική χρονιά με Φεντερίκο
Φελίνι και Luis Bacalov στο City of Women. Αναλαφρος ερωτικος και
τζαζ Bacalov σε ένα σάουντρακ που θυμίζει παλιές καλές εποχές και Nino Rota. Ποιο Fame ρε
άσχετοι; Ποιο Fame ρε;;;;
ΟΣΚΑΡ
Fame-Michael Gore
Altered
States-John Corigliano
The Elephant
Man-John Morris
The Empire
Strikes Back-John Williams
Tess- Philippe Sarde
ΤΟΠ-10 Με βάση
το άλμπουμ
1.“The Empire Strikes Back”- John
Williams
2. “Gloria”- “The Formula”- Bill Conti
3. “Battle
Beyond the Stars”- James Horner
4. “Night
Games”- John Barry
5. “Altered
States”- John Corigliano
6. “The
Hunter” – “Mountain Men” – Michel Legrand
7. La
Banquière - The Blue-Eyed Bandit – Windows - Professione Figlio – Ennio Morricone
8. “Dressed
to Kill” - Pino Donnagio
9. “The
Elephant Man” -John Morris
10. “Inferno”
- Keith Emerson
Καλά τα γράφεις Γιώργο. Το ALTERED STATES έδωσε στην ευκαιρία σ'έναν ανερχόμενο τότε αμερικάνο συνθέτη να συνεργαστεί με τον πιο υποψιασμένο και καταρτισμένο μουσικά σκηνοθέτη που υπήρξε, τον Ken Russell. Ο Russell εκτός από το γεγονός ότι ήταν λάτρης της συμφωνικής μουσικής είχε μια τεράστια συλλογή από χιλιάδες δίσκους και έφτιαξε και δυο ταινίες αφιερωμένες σε σπουδαίους κλασσικούς συνθέτες (το MAHLER και το LIZSTOMANIA). Τον Corigliano τον άκουσε να διευθύνει Bartok (το Miraculous Mandarin) και αποφάσισε να του αναθέσει να γράψει τη μουσική στο ALTERED STATES, μια σπουδή στις αρχέγονες ρίζες και τα ένστικτα του ανθρώπου. Ήταν σκάνδαλο να πάρει το όσκαρ μουσικής ο Michael Gore για το FAME εκείνη τη χρονιά...δεν είναι τυχαίο ότι δυο χρόνια αργότερα βάλανε ξεχωριστή κατηγορία song score για να καλύψουν αυτήν την πατάτα....
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα αναφέρω κι εγώ τρια σκορς τα οποία θεωρώ ότι θα μπορούσαν σε μια πιο θαρραλέα και προοδευτική ακαδημία να βρουν μια θέση για την ευρηματικότητα και την ποιότητά τους.
Το FINAL COUNTDOWN, μια πολεμική περιπέτεια φαντασίας του Rod Taylor με το φοβερό ογκώδες συμφωνικό σκορ του John Scott, το CHANGELING, ένα Καναδικό φιλμ τρόμου του Preter Medak όπου ένας διάσημος κλασσικός συνθέτης μετά το θάνατο της γυναίκας και της κόρης του απομονώνεται σε μια έπαυλη για να καταλάβει γρήγορα ότι τον στοιχειώνει κάτι τρομακτικό, και το THE STUNT MAN του Richard Rush, μια έξοχη σάτιρα της κινηματογραφικής βιομηχανίας με έναν αλοπρόσαλο σκηνοθέτη (φοβερός Peter O Toole) που τυρρανάει τους ηθοποιούς του μέχρις εσχάτων. Στο CHANGELING τη μουσική υπέγραψαν τρεις συνθέτες, ο Rick Wilkins, ο Ken Wannberg και ο Howard Blake. Η μουσική είναι έξοχη και έχει ζωτική σημασία στην εξέλιξη της πλοκής της ταινίας, ιδιαίτερα ένα πανέμορφο Music box theme που έγραψε ο Wilkins. Ακόμα ανατριχιάζω με τη μουσική που έγραψε ο Howard Blake στη σκηνή της σεάνς...τεράστια επιρροή κυρίως στις ταινίες που αναβίωσαν το Ghost film στα τέλη της δεκαετίας του 90 όπως το SIXTH SENSE και το THE OTHERS τόσο μουσικά όσο και σκηνοθετικά. Στο STUNT MAN ο Dominic Frontiere γράφει μουσική για τον παλαβό κόσμο των γυρισμάτων μιας ταινίας, πιάνοντας με τα θέματά του απόλυτα το κλίμα και το ύφος της ταινίας που προτάθηκε για αρκετά όσκαρ εκείνη τη χρονιά, ενώ το σκορ πήρε τη χρυσή σφαίρα αλλά δεν προτάθηκε για όσκαρ.
Εκείνη τη χρονιά ο Maurice Jarre εκτός από το υπερφιλόδοξο LION OF THE DESERT είχε και το RESURRECTION, ένα μεταφυσικό δράμα για το οποίο έγραψε ένα πανέμορφο συμφωνικό σκορ το οποίο έπαιξε μέχρι τελευταία στιγμή για την πεντάδα, ενώ η ταινία τσίμπησε δυο υποψηφιότητες. Μακάρι κάποια στιγμή κάποιος να του δώσει μια έκδοση σε cd.
Πολύτιμα τα όσα είπες Βασίλη ...ομολογώ ότι δεν ηξερα ούτε το παρασκήνιο γύρω από τις ανεξέλεγκτες καταστάσεις ούτε τα σκορ που αναφέρεις...Μην ξεφεύγεις όμως τόσο εύκολα..Γράψε το δικό σου top 5 😁😁
ΑπάντησηΔιαγραφήπαλι δεν εχω ακουσει αρκετα οποτε οι επιλογες μου ειναι με βαση μονο οσα σιντι εχω ακουσει.
ΑπάντησηΔιαγραφή*star wars : the empire strikes back - john williams
raise the titanic, somewhere in time(varese sarabande records) - john barry
the king and the mockingbird - wojciech kilar
the final countdown(jos records) - john scott