Αρχική σελίδα

Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

42 βαθμοί Τεχνική ανάλυση 8 επεισοδίου

                                                                              42 βαθμοί

Τεχνική ανάλυση 8 επεισοδίου

creator Ναταλύ Δούκα

σκηνοθεσία:Γιώργος Παπαβασιλείου

σενάριο:Σέργιος Κωνσταντινίδης και Κάλλια Παπαδάκη.

 


Στο teaser μαθαίνουμε πως γαλουχήθηκε ο χαρακτήρας του Νίκου στην συζήτηση που έχει με τον πατέρα του σε φλας Μπακ.  Ο πατέρας του λέει πως στην ζωή δεν τους χαρίζεται τίποτα και πρέπει να τα παίρνεις όλα μονός σου. Πρόκειται για ένα set up που μας φανερώνει το πόσο σκληρός και κυνικός είναι ο πατέρας του Νίκου  αλλά σε καμία περίπτωση αυτή η σκληράδα δεν είναι χάρτινη και επιφανειακή. Είναι αποτέλεσμα της τάξης στην οποία ανήκει και των σκληρών συνθηκών και η επιχειρηματολογία του και τα λεγόμενά του φαντάζουν πολύ λογικά. Ο πατέρας φυτεύει στον γιο  έναν σπόρο που αργότερα θα φανεί η επίδραση του όταν θα σπρώξει την μάνα κάτω στον γκρεμό. Τα παιδικά χρόνια και το περιβάλλον στο οποίο δρούμε και χαλιναγωγούμαστε  παίζει για την σεναριογράφο πολύ μεγάλο ρόλο στην σειρά μιας και ο χαρακτήρας όλων των παιδιών μα και οι πράξεις τους είναι αποτέλεσμα παιδικών τραυμάτων.

Στην επόμενη σκηνή πάλι έχουμε συνάντηση ενήλικα παιδί ένα δίπολο που είναι το βασικό μοτίβο της σειράς. Εκεί πληροφορούμαστε για τα προβλήματα μνήμης της Λένας  και ότι ο πατέρας της παρόλο που την νοιάζεται την αποφεύγει κάπως μιας και την θεωρούν όλοι ύποπτοι για το θάνατο της μητέρας της

Η επόμενη σκηνή που είναι και η πιο συγκλονιστική όλης της σειράς και η κορυφαία για μένα που έχω δει σε ελληνική σειρά ποτέ έχει να κάνει πάλι με το δίπολο Ενήλικας – παιδί οπού και έχουμε ένα ανεπανάληπτο beat.  Αφού έχουμε μια σκήνη σφήνας μεταξύ αστυνομικού και της Καίτης μεταφερόμαστε πάλι με back story ευτυχώς ώστε να αποφευχθεί το exposition και πληροφορούμαστε για την σχέση Άννας και Καίτης. Η σκήνη είναι εντυπωσιακά λεπτεπίλεπτη.

Πρώτον έχουμε μια ελαχίστη αντίδραση που όμως είναι διαπεραστική και ηλεκτροφόρα  επειδή το πλάνο είναι κοντινό και επειδή η κάμερα έχει μια τεράστια μαγεία όταν ο αστυνόμος λέει πως η Άννα βιάστηκε. Το σοκ της Λέχου είναι τόσο όσο. Απλά γουρλώνει τα μάτια και αλλάζει η αναπνοή της!! Και περνάμε στην συνάντηση.

     Η Άννα εισέρχεται στο σαλόνι σε χάλια κατάσταση έτοιμη να καταρρεύσει. Μικρή και ασήμαντη. Απέναντί της η κορμοστασιά και η περηφάνια της Καίτης .

1)      Μελαχρινό εναντίον ξανθού. (σοβαρότητα εναντίον επιπολαιότητας. Σκοτάδι εναντίον φωτός )

2)      Ύψος (ψηλό εναντίον κοντού)

3)      Κύρος (Μεγάλος εναντίον παιδιού)

4)      Σκληρό εναντίον μαλακού .

5)      Πειθαρχία – ανυπακοή

6)      Εξουσία – αντιεξουσιαστής

7)      Θεός και διάβολος

8)      Δυνατός εναντίον αδύνατου

9)      Η κυρία και η πόρνη

10)  Κραυγές και ψίθυροι

Η σκακιέρα έχει στηθεί. Οι δυο αντίπαλοι ο ένας από τον άλλον.

Η μητέρα διαβάζει τον αντίπαλοι. « Τι χάλια είναι αυτά; » Σεναριακή τεχνική καθρεφτίσματος. Εντυπωσιακό εύρημα εφαρμόζει σαν γάντι.  Αρχίζει η γκρίνια του εξουσιαστή. Ο σκλάβος περνάει στην αντεπίθεση. Υψώνει την φωνή του . Εκεί που η σκηνή πάει να γίνει ένας τσαμπουκάς έχουμε το πρώτο beat

« Δεν του πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι μπορεί να τον χρειάζομαι;» Δηλώνεται μια ευαισθησία και μια ανάγκη.  Η απάντηση έρχεται από την σκληρή. Δεν την διώχνει δεν την μαλώνει. Της λέει « Είμαι εγώ εδώ. Μπορείς να μου πεις ότι θες αλλά όχι σε αυτό τον τόνο». Λεπτοδουλεμένος διάλογος πιστός στον χαρακτήρα. Μπορεί να είναι διαθέσιμη για συζήτηση αλλά μην το ξεχειλώσουμε κιόλας. Την Άννα δεν την νοιάζει. Θα μιλάει σε όποιον τόνο θέλει. Ακολουθεί μια μικρή σύγκρουση διάνοιας (κατά τον Αριστοτέλη)  η οποία προτού ολοκληρωθεί ξεπετάγεται ένα ΓΙΓΑΝΤΟΤΕΡΑΣΤΙΟ BEAT  .Η Άννα σφίγγει τα δόντια της και εκεί που είναι έτοιμη να τα γαμήσει όλα τρέχει και αγκαλιάζει ζητώντας απεγνωσμένα αγάπη!!!! Ιδού!!! Η Αλήθεια έλαμψε. Εγώ η πόρνη έχω την σκατένια συμπεριφορά αλλά κι εσείς οι “ ηθικοί” είστε τα ίδια σκατά με μένα!!! Εδώ το climax εδώ και το crisis!!!! Αυτή η σκηνή είναι πιο σπαρακτική και συγκλονιστική και από την αποκάλυψη της αλήθειας και από τους πυροβολισμούς. Συνειδητοποιείς ότι αυτό το κακόμοιρο πλάσμα δεν πήρε πότε της αγάπη αλλά παρόλο που ήτανε πόρνη που είχε παραβατική συμπεριφορά που έπαιρνε ναρκωτικά και χίλια δυο άλλα, έχει ακόμη ψήγματα φωτός μέσα της. Και τα σκότωσε και τα αφάνισε και αυτά η Καίτη  με την απάνθρωπη συμπεριφορά της. Αυτό το beat φέρνει τα πάνω κάτω. Ποιος είναι τώρα ο αδύνατος και ποιος ο δυνατός; Αυτός που έχει την δύναμη να αποκαλύψει την αδυναμία του ή αυτός που φοβάται να δείξει την εύθραυστη ψυχή του; Ποιος είναι το σκοτάδι και ποιος το φως; Ποιος είναι τώρα ο σοβαρός και ποιος ο επιπόλαιος; Ποιος είναι ο ψηλός και ποιος είναι ο κοντός;

Πρόκειται περί ανατριχιαστικού beat. Και πριν καλά καλά προλάβουμε να  συνέλθουμε έρχεται και άλλο beat. « Σε λυπάμαι …Ούτε αυτό δεν μπορείς να πεις» . Και η Άννα αποχωρεί. Ανεβαίνει τα σκαλιά με πλάτη στην κάμερα και αποχωρεί σαν γίγαντας.  Αυτή τώρα είναι η κυρία. Αυτή τώρα ο Θεός. Αυτή τώρα το φως.  Σπουδαία σκηνή!!! Τινάχτηκε η μπάνκα στον αέρα.  Και δεν έφτανε που το σενάριο σε αυτή την σκηνή είναι μια τελειότητα , άλλο τόσο συγκλονιστικές είναι και οι ερμηνείες. Όταν η Άννα σφίγγει τα δόντια της και βγάζει από μέσα της ότι σπασμένο έχει αναζητώντας μια αγκαλιά όλο της το σώμα όλο της το πρόσωπο όλο της το βλέμμα μαρτυρούν αυτή την σαρωτική εσωτερική ανάγκη

 

Η Επόμενη βασική σκηνή είναι μεταξύ των δυο αδερφών σε μια ακόμη υπέροχη και ευαίσθητη στιγμή που ξεχειλίζει ανθρωπιά. Η Καίτη αφού έχει αποφασίσει να πει την αλήθεια και αφού στο φινάλε του 7 επεισοδίου έχει αποκαλύψει τι συνέβη  αλλάζει. Κρατάει το χέρι της αδερφής της, της  χαμογελάει και αποδέχεται την αρρώστια της. Παίρνει το χέρι της και το βάζει στο στήθος της, Το εντυπωσιακό δεν είναι ότι πάλι συγκλονίζει η εικόνα αλλά η επιλογή της Λέχου να παίξει κόντρα στα λόγια και την κατάσταση.  Λέει ότι θα πεθάνει χαμογελώντας!!! Σοφή επιλογή. Η αλλαγή του χαρακτήρα ολοκληρώνεται με την πρόταση για μπάνιο.

 

Στην επόμενη σκηνή έχουμε αλλαγή χαρακτήρα της Ελένης . Όταν η κόρη της έρχεται με την κοπέλα της εκείνη πλέον δεν την νοιάζει. Ασήμαντο το τι κάνει ο άνθρωπος στο κρεβάτι του μπροστά στον θάνατο. Πολύ ωραία δικαιολογημένη αλλαγή χαρακτήρα διακριτική χωρίς να είναι κραυγαλέα. Υπό οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα ήταν δύσκολο να δεχθώ τέτοια αλλαγή. Θα ήταν κάπως ηθικοπλαστική και αφελή και λαϊκίστικη. Μπροστά όμως στον θάνατο της αδερφής της και τον χαμένο χρόνο πλέον το αν η κόρη σου είναι λέσβια μικρή σημασία έχει. Τρομερό.

 Τις καλεί για φαγητό Beat .  « Η Μυρτώ κι εγώ είμαστε ζευγάρι» της λέει « Αν δεις τον αδερφό σου πες του να έρθει κι αυτός» Beat 

 


 

Στην επόμενη σκηνή Λένα και Νίκος  μιλάνε για τον θάνατο της Μαρίας. Η Λένα λέει πως δεν ήταν ατύχημα. Ακόμη νομίζει πως το έκανε αυτή και την έσπρωξε επίτηδες. Θέλει να παραδεχτεί την ενοχή της και να μπει φυλακή. Το αγόρι της προσπαθεί να την μεταπείσει και της λέει να το σκάσουν μαζί. Μέχρι στιγμής είναι θετικός ήρωας γεμάτος φως.

 

Και περνάμε στο crisis της σειράς όπου βλέπουμε ποιος σκότωσε την Μαρία την μητέρα της Λένας. Και εκεί αποκαλύπτεται πως την σκότωσε το αγόρι της που την αγαπάει. Και κάπου το φως του αρχίζει και θολώνει. Την σκότωσε αλλά άφησε την Λένα να πιστεύει πως το έκανε αυτή . Όταν όμως του είπε πως θέλει να παραδοθεί δεν την άφησε. Και καλός και κακός. Τρομερό character arc,.

Πάντως και σε αυτή την σκηνή οι ισορροπίες κρατούνται θαυμάσια ισορροπώντας  με δεξιοτεχνία σε μια λεπτή κόκκινη γραμμή. Η σύγκρουση διάνοιας κατά τον Αριστοτέλη που κάθε πλευρά έχει δίκιο βρίσκει μια τέλεια εφαρμογή σε αυτή την σκηνή μιας και δεν ξέρεις ακριβώς ποιος έχει δίκιο ή άδικο. Η μάνα που πάρα πολύ λογικά θέλει να χωρίσει δυο ετεροθαλή αδέρφια ή τα παιδιά που αγαπιούνται πραγματικά;

 


Στο climax η Λένα βρίσκει την μνήμη της και αποφεύγει το αγόρι της νομίζοντας πως θα της κάνει κακό. Σε αυτή την σκηνή το πολυσύνθετο  character arc  ολοκληρώνεται με τον καλύτερο τρόπο. Πάλι η διαλεκτική είναι  παρών καθώς δεν μπορούμε με σιγουριά να διακρίνουμε ποιος είναι ο κακός και ποιος ο καλός.  Μήπως η αντίδραση της Λένας να πυροβολήσει τον Νίκο ήταν υπερβολική; Μήπως τελικά ο Νίκος όντως αγαπάει την Λένα χωρίς συμφέροντα μιας και δεν ενέδωσε στην αγάπη της Άννας ώστε να έχει όλα τα προνομία; Μπορείς να τον κατηγορήσεις 100%; Τελικά η Λένα που την συμπαθούμε για την εσωστρέφειά της και για τον πόνο της έχει την σωστότερη συμπεριφορά απ’ όλους ; Η είναι και αυτή λερωμένη όπως και οι υπόλοιποι;

 

Τελικά όλοι οι χαρακτήρες έχουν και σωστή και λανθασμένη συμπεριφορά και όλοι επηρεάζονται από το Inciting Incident.

 Η πιο τραγική απ’ όλους τους χαρακτήρες η Άννα μια κοπέλα που δεν αγαπήθηκε ποτέ από κανέναν αυτοκτονεί μπροστά στην Καίτη μια θυσία όμως που δεν είναι ικανή να αλλάξει τον χαρακτήρα της Καίτης. Τουλάχιστον άμεσα.  Εκείνο που την αλλάζει είναι η παραδοχή της αλήθειας πρώτα και η παραδοχή της αρρώστιας της μετά. Είναι μια αλυσιδωτή αντίδραση που φέρνει τις εσωτερικές εκρήξεις που γίνονται μέσα της προκαλώντας την αυτή την τεράστια αλλαγή. Όμως πλήρωσε το τίμημα της σκληράδας της. Πλήρωσε το γεγονός πως ήταν ανίκανη να δώσει αγάπη με τον χειρότερο τρόπο. Με τον ίδιο της τον θάνατο. Όμως δεν θα πεθάνει όπως έζησε. Λίγο πριν το τέλος θα γίνει φως. 



Θα γίνει άνθρωπος. Έτσι από μικρός χαρακτήρας γίνεται μεγάλος!!! Φοβερή διαδρομή χαρακτήρα χωρίς να κραυγάζει ποτέ . Όσο για την Άννα; Η θυσία της δεν ήταν τελικά τσάμπα. Έκανε  άνω κάτω μια οικογένεια και αποκάλυψε όλη την υποκρισία τα μυστικά και τα ψέματα του καθωσπρεπισμού και οδήγησε την Καίτη προς την ελευθερία. Εύγε κοπέλα μου. Επικός θάνατος. Τουλάχιστον έκλεισες και κάποια σπίτια.

 Και η Λένα; Αυτή συναντήθηκε με τον spider Patrick McGrath που σκηνοθέτησε ο  Κρόνεμπεργκ. Βρήκε την μνήμη της και τα  πράγματα αντί να καλυτερέψουν οδηγήθηκαν στην καταστροφή. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου